Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Paris, capitala europeană în care poluarea a revenit cel mai repede după ieșirea din carantină

rivoli.jpg

Carantina impusà în timpul epidemiei de coronavirus (aici Rue de Rivoli, unul dintre cele mai frecventate axe rutiere ale Parisului) a permis reducerea emisiilor de NO2 cu 60%.
Carantina impusà în timpul epidemiei de coronavirus (aici Rue de Rivoli, unul dintre cele mai frecventate axe rutiere ale Parisului) a permis reducerea emisiilor de NO2 cu 60%.
Image source: 
Vasile Damian

Potrivit unui studiu realizat de Centrul de cercetare a energiei și calității aerului (CREA) publicat miercuri, Paris este metropola europeană în care poluarea a revenit cel mai repede și mai brutal după ieșirea din carantină. O veste proastă pentru locuitorii capitalei franceze chiar dacă Parisul nu a devenit cel mai poluat oraș din Europa. Cu 4 zile înaintea turului doi al alegerilor locale, candidații știu ce-i așteaptă în caz de victorie.

Centrul de cercetare care a realizat studiul este un organism independent cu sediul în Finlanda. CREA a comparat nivelurile de dioxid de azot (NO2), un gaz toxic emis în mare parte de traficul auto. Măsurătorile s-au făcut în timpul carantinei și după ieșirea din izolare, în orașele europene cu peste un milion de locuitori.

In timpul carantinei, care a durat două luni în Franța, concentrația de NO2 a scăzut cu 60% la Paris în raport cu aceleași perioade din 2017, 2018 și 2019. Relaxarea măsurilor de carantinare a provocat însă o revenire brutală a emisiilor de NO2 care au atins 118% în comparație cu minimumul înregistrat în timpul carantinei. Această cifră face deci din Paris orașul european în care revenirea poluării a fost cea mai pronunțată. Urmează în acest clasament Bruxelles, Milano și Madrid. In schimb la Berlin, unde izolarea a fost relativă iar modurile de transport sunt în general mai ecologice, diferența dintre perioada carantinei și cea de după a fost minimă, 4 procente.

Creșterea bruscă a noxelor de NO2 la Paris se explică și prin faptul că tot în capitala Franței, scăderea a fost cea mai impresionantă, -60% în timpul carantinei în timp ce la Londra această scădere nu a fost decât de 33 de procente.

In fine, aceste cifre proaste nu înseamnă că Parisul a devenit cel mai poluat oraș din Europa. Per ansamblu, când comparăm concentrațiile de dioxid de azot, orașe precum Bruxelles, Milano și München afișează niveluri mult mai mari decât capitala franceză.

Cum era de așteptat, CREA atribuie acest "salt" de NO2 la Paris prin revenirea în forță a traficului motorizat. In ciuda pistelor ciclabile puse la dispoziție de municipalitate, aleșii parizieni nu au scăpat de ce le era frică. Oamenii au privilegiat masiv revenirea la lucru cu mașina personală decât cu transporturile în comun. Automobile care sunt majoritare pe benzină sau diesel. In timp normal, circa două milioane de vehicule motorizate circulă zilnic la Paris.

Cu 4 zile înainte acelui de-al doilea tur de scrutin local la Paris, rezultatele de mai sus îi incită pe candidați să treacă la fapte. «Viitorul primar sau primăriță a Parisului va trebui să ia măsuri forte contra acestui flagel»,notează responsabili ai unor asociații ecologiste. Potrivit studiului CREA, diminuarea poluării în Europa a permis salvarea a 11.000 de vieți omenești.

Paris, capitala europeană în care poluarea a revenit cel mai repede după ieșirea din carantină