Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Air France trimite în zbor, pentru ultima dată, un A380

un_airbus_a_380._.jpg

Un Airbus A 380.
Un Airbus A 380.
Image source: 
Lionel Bonaventure/AFP

Campania franceză a încetat să mai folosească în scop comercial aparatele A 380 încă din luna martie. Pentru ultimul zbor, ce are loc vineri, Air France va îmbarca 516 salariați pentru a-i ”plimba” timp de două ore, deasupra Franței. 

Air France a început să utilizeze imensul aparat A 380 în noiembrie 2009. Campania comandase zece exemplare și a fost de altfel prima companie europeană ce a utilizat acest super aparat. 

 

Un zbor Paris-New York a cucerit repede pasagerii prin confort și prin faptul că este un aparat foarte silențios. 

 

Povestea se încheie vineri cu un zbor deasupra Franței. Avionul va decola la ora 15h00 de la Roissy iar la bord se vor afla salariați - piloți, stewarzi, mecanici ce au lucrat de-a lungul anilor la întreținerea acestui impresionant aparat. Personalul va lucra ulterior pe alte aparate de zbor.

 

Pandemia de Covid-19 a precipitat ieșirea la pensie a acestui gigant. În martie, în doar câteva zile, traficul aerian a scăzut cu 90% ca urmare a pandemiei de coronavirus și a măsurilor de carantină impuse mai peste tot în lume. Mii de avioane au rămas la sol. 

 

Air France a decis inițial să oprească exploatarea flotei A380 la finele lui 2022 dar criza sanitară a grăbit acest pas.

Ultimul zbor comercial, între Paris și Johannesburg, a avut loc pe 23 martie.

 

Nici imensul Boeing 747 nu a scăpat de pandemie, În martie 2020, KLM își lua rămas bon de la 747. Doar versiunea modernizată, 747-8, mai este produsă în prezent dar în versiune cargo. Air France nu mai folosește 747 din 2016. 

 

Cinci dintre aparatele A380 vor fi scoase la vânzare iar restul de cinci vor fi înapoiate companiei de la care le închiriase. 

 

În 10 ani și patru luni de exploatare, Air France a realizat 40.000 de zboruri și a transportait 18 milioane de pasageri, cu cele 10 A380 care au deservit 16 destinații. 

 

Air France vrea să înlocuiască aparatul cu A350, avioane de nouă generație, cu două motoare ce consumă cu până la 30% mai puțin carburant decât un superjumbo ce este dotat cu 4 motoare. 

Campania a comandat deja 38 de A350, iar primele 5 au fost livrate în septembrie 2019. 

 

Germanii de la Lufthansa au decis să păstreze 7 din cele 14 A380. Singapore Airlines le va păstra de asemenea. 

 

Compania Emirates este cel mai mare utilizator de A380 cu 115 aparate și dorește să le folosească în continuare. Se teme însă de efectele pandemiei.

 

În 2021, Airbus va înceta producția aparatului, o decizie ce a fost anunțată în februarie 2019.  În 12 ani de producție, a realizat 250 de exemplare.