Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Statele Unite menţin taxele vamale pentru produsele europene

statele_unite_mentin_taxele_vamale_impuse_produselor_europene_pe_motiv_ca_airbus_nu_este_in_conformitate_cu_legislatia_organizatiei_mondiale_a_comertului.jpg

Statele Unite mentin taxele vamale impuse produselor europene pe motiv ca Airbus nu este în conformitate cu legislatia Organizatiei Mondiale a Comertului.
Statele Unite mentin taxele vamale impuse produselor europene pe motiv ca Airbus nu este în conformitate cu legislatia Organizatiei Mondiale a Comertului.
Sursa imaginii: 
AFP

Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire este de părere că UE trebuie să se pregătească să riposteze cu fermitate.

Este un nou episod în disputa dintre Statele Unite şi Uniunea Europeană în cadrul diferendului comercial declanşat în octombrie 2004. El opune constructorii aeronautici Airbus şi Boeing, iar prin ei, Uniunea Europeană şi Statele Unite.

Miza: acuzaţii reciproce în privinţa încasării unor subvenţii neloiale şi falsă concurenţă – care, au condus la un război al taxelor.

Organizaţia Mondială a Comerţului a autorizat anul trecut Washington să impună taxe anuale asupra bunurilor europene importate. De atunci, Statele Unite taxează cu 25% diverse produse printre care vinul, brânza, măslinele europene  ori alcoolul britanic şi cu 15% avioanele Airbus.

Acum, Washington a decis să menţină aceste taxe, pentru bunuri şi servicii în valoare totală de 7,5 miliarde de dolari.

Lista produselor a fost puţin modificată – vor fi retrase de pe ea, începând cu data de 1 septembrie,  unele produse importate din Grecia şi din Marea Britanie iar valoarea lor se va regăsi în produse venite din Franţa şi din Germania.

Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire atenţionează însă că Airbus se află în conformitate cu legislaţia internaţională :

SON : Rămânem sub sancţiuni americane în anumite sectoare dar care sunt strategice pentru Franţa. Mă gândesc la exporturile Airbus şi deci la filiera aeronautică şi mă gândesc şi la viticultori care sunt puternic penalizaţi de administraţia americană. Sper că vom găsi cât mai repede o reglementare definitivă la acest contencios Airbus – Boeing. Vă amintesc că Airbus a făcut necesarul pentru a se plasa în conformitate totală. Am cerut comisarului european Phil Hogan să accelereze demersurile necesare pentru încheierea acestui conflict aşa încât să nu mai existe nicio sancţiune împotriva produselor franceze din domeniul aeronautic şi nici din cel viticol – exportate către Statele Unite. Dar, un lucru trebuie să fie clar pentru toată lumea: dacă, vreodată, sancţiunile americane vor fi menţinute, UE trebuie să fie pregătită să riposteze ferm ».

Airbus a precizat că «regretă profund » decizia americană, după ce s-a înţeles în iulie cu guvernul spaniol şi cu cel francez pentru o recalculare a dobânzii pentru împrumuturile obţinute din partea acestor două state.

Considerăm că Statele Unite nu au nicio justificare să menţină sancţiunile tarifare pe care le impune din octombrie 2019, a reacţionat şi ministrul delegat pentru Comerţ Exterior, Franck Riester.

Comisia Europeană susţine că datorită problemelor economice în curs şi impactul asupra transportului aerian şi al constructorilor de avioane, există o urgenţă pentru ca acest conflict să fie soluţionat.

Federaţia Exportatorilor de Vin din Franţa regretă menţinerea taxelor vamale americane. Nicolas Ozanam este delegat general al federaţiei:

"Importurile franceze de vin au scăzut cu 35% de când Statele Unite aplică aceste taxe vamale, o cifră considerabilă. Estimăm că dacă ritmul anual va fi menţinut, pierderea este de 60 de milioane de dolari. Este o sumă ce penalizează sectorul într-un moment de criza economică. Apoi, din cauza crizei sanitare multe economii merg în gol, restaurantele fie au închis fie merg foarte greu iar turismul este la pământ iar toate acestea apasă greu pe sectorul viticol. Statele Unite penalizează un sector fragilizat deja".

Uniunea Europeană şi statele membre nu au luat măsurile necesare pentru a fi în conformitate cu legislaţia Organizaţiei Mondiale a Comerţului, susţine reprezentantul american pentru Comerţ,  Robert Lighthizer. 

Contenciosul dintre Airbus şi Boeing este cel mai lung conflict comercial şi cel mai complicat, tratat de Organizaţia Mondială a Comerţului – el durează de 16 ani.