Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Explozii la Beirut: Ancheta începe într-un climat de scepticism generalizat

daramaturi_pot_fi_observate_in_portul_din_beirut_dupa_doua_explozii_ce_au_distrus_o_parte_din_capitala_libanului_5_august_2020.jpg

Dărâmături pot fi observate în portul din Beirut, după două explozii ce au distrus o parte din capitala Libanului, 5 august 2020.
Dărâmături pot fi observate în portul din Beirut, după două explozii ce au distrus o parte din capitala Libanului, 5 august 2020.
Sursa imaginii: 
AFP

Ancheta asupra celor două explozii a 2 750 de tone de nitrat de amoniu stocate în portul din Beirut a început luni într-un climat marcat de un profund scepticism în ceea ce privește credibilitatea justiției libaneze. Mulți se întreabă dacă va fi anchetată și corupția, care a făcut posibilă stocarea a 2 750 de tone de nitrat de amoniu în portul din Beirut. Într-un tweet, fondatorul ONG-ului Legal Agenda, Nizar Saghieh, vorbește despre o ”anchetă sortită eșecului”

Un judecător militar, Fadi Sawan, este cel care conduce investigația.

 

Pentru opinia publică, o achetă internațională ar fi fost mult mai credibilă. Această soluție a fost refuzată însă de președintele libanez. 

 

Ancheta ”complexă” cum a fost ea calificată de șeful statului, privește depozitarea produselor chimice în port.

 

Mulți oficiali erau la curent cu această încărcătură. În orele care au urmat exploziilor din 4 august, mai mulți responsabli libanezi au vorbit despre prezența nesecurizată a acestui stoc de nitrat de amoniu ce exista în port de 6 ani.

 

Chiar dacă președintele Michel Aoun a evocat cele mai diverse ipoteze - ”exploziile au fost rezultatul fie a unei neglijenţe, fie a unei intervenţii străine ori a unei rachete” după cum s-a exprimat șeful statului, totuși, neglijența locală este pista privilegiată de populație. 

 

Spinoasa chestiune a responsabilităților va trebui tranșată de asemenea de judecătorul Fadi Sawan. Dintre cele 25 de persoane anchetate, 19 sunt în detenție provizorie. Printre ei, directorul vămilor, predecesorul său și directorul general al portului din Beirut. 

 

Judecătorul va trebui să stabilească condițiile în care încărcătura a intrat pe teritoriul libanez. Apoi, să stabilească dacă serviciile vamale au eliberat autorizațiile necesare pentru ca nitratul de amoniu să rămână în port. 

 

Directorul vămilor, serviciu aflat sub tutela ministerului Finanțelor, a declarat într-un interviu că a atenționat de 6 ori, din 2014 și până recent, asupra necesității de a fi re-exportat nitratul de amoniu.

 

Cât despre explozii în sine, directorul vămilor arată spre șefii portului care au organizat ”lucrări de renovare”.

 

De partea sa, directorul portului, Hassan Koraytem, port aflat în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice și a Transporturilor, a declarat că nitratul de amoniu era stocat într-un hangar plasat sub controlul unui reprezentant al justiției.

 

Ancheta va trebui deci să descâlcească firul responsabilităților în serviciile a trei ministere diferite: Finanțe, Lucrări Publice și Transporturi și Justiție. 

 

Primele acuzații reciproce între suspecți lasă deschisă posibilitatea ca ancheta să ducă totuși la unele clarificări asupra ultimelor decenii de corupție susținută la cel mai înalt nivel. 

 

Bănuielile de corupție generalizată au determinat libanezii să ceară forurilor internaționale să nu tranziteze ajutorul umanitar prin intermediul guvernului libanez. 

 

În vizită la Beirut, săptămâna trecută, secretarul adjunct american de stat pentru Afaceri Politice, David Hale, a lansat un apel la ”un moment de adevăr” în care toate persoanele aflate la putere în Liban să își asume responsabilitățile.