Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Man Ray şi moda: expoziţia-eveniment de la Musée du Luxembourg din Paris

20200929_163638.jpg

"Obstruction" (1920-1964), Man Ray
"Obstruction" (1920-1964), Man Ray
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

Din 23 septembrie şi până în 17 ianuarie 2021, Musée du Luxembourg din Paris prezintă o extraordinară expoziţie consacrată fotografului suprarealist american Man Ray (pseudonimul lui Emmanuel Radnitsky). Pentru prima oară, organizatorii au ales să prezinte opera lui Man Ray din unghiul modei.

Vogue, Vanity Fair, Harper’s Bazaar – Man Ray a lucrat la comandă pentru cele mai cunoscute reviste de modă din lume. Dar şi pentru cei mai mari creatori ai epocii sale: Poiret, Schiaparelli, Jeanne Lanvin, Chanel sau Jean Patou.

Incă din anii 1920, perioadă în care fotografia de modă practic nu exista, Man Ray le va propune comanditarilor săi clişee revoluţionare, folosind uneori procedee noi precum solarizarea, pe care a inventat-o împreună cu muza şi amanta sa, jurnalista Lee Miller. Intâlnirea, în 1922, cu creatorul de modă Paul Poiret îi va permite să se «lanseze» treptat pe piaţa fotografiei de modă şi totodată să-şi continue prima sa pasiune, pictura. Ironia sorţii, Poiret, nemulţulmit de clişeele pe care i le-a prezentat fotograful, îl sfătuieşte să le propună unei reviste de modă. Ceea ce Man Ray va face mai întâi cu Vanity Fair apoi cu Vogue.

Artistul «experimental şi vizionar» cum îl descrie curatorul expoziţiei de la Musée du Luxembourg, a inventat într-un fel fotografia de modă. Folosindu-se de tehnicile utilizate până atunci doar pentru operele sale «artistice», Man Ray va permite fotografiei de modă să treacă de la stadiul pur documentar la cel de creaţie artistică. Intr-o perioadă în care paginile revistelor erau încă dominate de scris, Man Ray îşi va convinge interlocutorii să acorde tot mai mult spaţiu imaginii.

Expoziţia pariziană permite vizitatorilor să descopere multe personalităţi mondene din Parisul anilor ’30 şi ’40. Seria de clişee cu celebra stilistă Gabrielle, zisă Coco, Chanel, este memorabilă şi rareori prezentată de o manieră atât de completă.

O altă întâlnire îl va propulsa şi mai mult pe avanscena fotografiei de modă, cea cu duo-ul format din Carmel Snow şi Alexey Brodovitch, redactoarea şefă, respectiv directorul artistic al revistei Harper’s Bazaar, publicaţie-far a modei secolului 20. Man Ray va lucra cu contract la Harpers’ Bazaar între 1933 şi 1939.

Nancy Cunard (în picioare, cu mascà si joben) si Tristan Tzara (în genunchi) la balul costumat al familiei Beaumont, Man Ray, 1924 (Foto: Vasile Damian)

Plecând de la premisa, valabilă şi azi, că publicitatea şi moda sunt cei mai buni prieteni, Man Ray se va exersa şi în această direcţie. Pantofi, coafuri, mâini – expoziţia de la Musée du Luxembourg ne arată şi faţete puţin cunoscute ale operei lui Man Ray. Nu lipseşte astfel de pe pereţii expoziţiei nici prea cunoscuta fotografie intulată «Lydia» sau «Lacrimile». Realizat în 1932 pentru o marcă de mascara care se vroia rezistent la apă, waterproof – de unde şi lacrimile realizate însă din biluţe de sticlă - clişeul devenit mitic nu este în fapt decât un detaliu al fotografiei iniţiale.

In paralel, Man Ray va continua să-şi exercite şi talentul de fotograf suprarealist alături de amicii săi artişti Max Ernst, Jean Arp şi Joan Miro. Instalat într-un atelier din cartierul parizian Montparnasse – fotograful american, născut la Philadephia în 1890, avea să se instaleze în capitala Franţei la 31 de ani , în 1921 – Man Ray îi va fotografia pe toţi marii artişti ai epocii – James Joyce, Jean Cocteau, André Breton, Pablo Picasso, Tristan Tzara, şamd.

Cel care se visa dintotdeauna pictor – pasiune la care a revenit dealtfel la începutul anilor ’50 după ce va abandona fotografia – avea să devină celebru graţie fotografiilor sale de modă. Expoziţia de la Musée du Luxembourg ne permite astfel să percepem mai bine felul în care presa interbelică a reuşit, graţie comenzilor specifice, să dea naştere unor mari artişti printre care Man Ray va ocupa un loc de frunte.

 
Man Ray şi moda: expoziţia-eveniment de la Musée du Luxembourg din Paris