Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Expoziţie la ICR Paris: „Vatra Luminoasă, un model de oraş-grădină la Bucureşti”

img_8336.jpg

Image source: 
Credit foto: Studio Zona / Ideilagram

Institutul Cultural Român de la Paris vă invită să asistaţi la un vernisaj online vineri 6 noiembrie cînd va fi inaugurată o expoziţie intitulată „Vatra Luminoasă, un model de oraş-grădină la Bucureşti”. Un impresionant catalog a fost editat cu această ocazie, sub direcţia arhitectului Jérémy Vercken, care este şi comisarul expoziţiei. Expoziţia va rămîne la dispoziţia publicului pînă pe data de 31 ianuarie 2021, deci va putea fi vizitată nu doar online, ci şi fizic în spaţiul de la ICR-Paris după ce Franţa va ieşi din această a doua carantină. Matei Vişniec a stat de vorbă cu Doina Marian, directoarea Institutului Cultural Român de la Paris, şi cu arhitectul Jérémy Vercken.

Ca un om care a iubit (şi iubeşte încă) Bucureştiul, răsfoind paginile catalogului am resimţit emoţia unei redescoperiri. Vatra Luminoasă este un cartier pe care toată lumea îl ştie la Bucureşti, dar puţini oameni au văzut, cred, fotografiile din perioada 1933 - 1949 cînd el a fost construit.

La acea oră cartierul se afla la periferia Bucureştiului iar cei care l-au conceput, arhitecţii Ioan Hanciu şi Nicolae Aprihăneanu aduceau în capitala României un anumit spirit modernist, european. Aş spune chiar că reuşeau să pună în practică un proiect utopic: acela de a construi locuinţe accesibile tuturor, dotate cu tot ce era mai confortabil la acea oră şi concepute într-un spirit de coabitare armonioasă cu natura dar şi cu ceea ce reprezenta Bucureştiul în general în materie de arhitectură, altfel spus o colecţie de stiluri şi o predispoziţie spre eclectism.

M-am întrebat, răsfoind catalogul, ce ar putea resimţi însă un francez care nu ştie mare lucru despre Bucureşti.  Şi am avut răspunsul imediat: emană, din imaginile de epocă, o impresie clară că în perioada dintre cele două războaie capitala României se desprindea de rădăcinile sale balcanice şi intra viguros în constelaţia oraşelor de tip occidental.

Comentariile din catalog, în română şi în franceză, confirmă acest sentiment, şi semnalez numele autorilor: Irina Calotă, Andrei Răzvan Voinea şi Sanda Popa. Dialogul dintre fotografiile de epocă şi cele recente este şi el impresionant, ne povesteşte ceva trist despre cum îmbătrînesc uneori clădiri frumoase în societăţi obosite care nu le mai poate îngriji… Fotografiile recente din catalog sunt semnate de Nicu Ilfoveanu şi Dragoş Cîrneală.

Scenografia expoziţiei de la ICR – Paris: Agustin Martinez Población.

Expoziţia este realizată cu sprijinul Ideilagram, a Institutului Cultural Român şi a Administraţiei Fondului Cultural Naţional.

Albumul este editat de Ideilagram cu sprijinul financiar al Uniunii Arhitecţilor din România AFCN. 

Arhitectul Jérémy Vercken a avut amabilitatea să ne spună şi cîteva cuvinte în limba română, el fiind de fapt strănepotul unuia dintre cei doi arhitecţi care conceput în urmă cu peste trei sferturi de secol acest cartier, Ioan Hanciu.

Credit fotografii expoziţie: Agustín Martínez Población 

 

 

 
 
Tags: