Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Carantină Franţa: Tot mai mulţi aleşi, ONG, sindicate, librari şi oameni simpli cer boicotarea Amazon

mai_multi_politicieni_din_opozitie_l-au_desemnat_pe_presedintele_emmanuel_macron_drept_angajatul_anului_2020_in_cadrul_amazon.jpg

Mai multi politicieni din opozitie l-au desemnat pe presedintele Emmanuel Macron drept angajatul anului 2020 în cadrul Amazon.
Mai multi politicieni din opozitie l-au desemnat pe presedintele Emmanuel Macron drept angajatul anului 2020 în cadrul Amazon.
Image source: 
attac.org

Gigantul web Amazon pare a fi câştigătorul acestei crize sanitare fără precedent iar în Franţa tot mai multe voci cer boicotarea lui. 

Într-o scrisoare deschisă semnată de peste 100 de ONG-uri, asociaţii, sindicate, partide politice, scriitori, librari, editori, aleşi cer oprirea gigantului web Amazon care, pare a fi în acest moment drept “marele câştigător” al crizei sanitare şi a celor două carantine impuse populaţiei în acest an în Franţa.

Semnatarii vorbesc despre o criză fără precedent ce scoate la iveală inegalităţile din societate

Scrisoarea se intitulează “opriţi Amazon înainte să fie prea târziu” şi este semnată de Confederaţia Generală a Muncii – CGT din care fac parte sindicate din eduaţie, sănătate, comerţ şi distribuţie, bănci şi poliţia naţională, cinema, audiovizual şi spectacole dar şi sindicatul jurnaliştilor. Protestul este semnat şi de sindicate din sectorul public, de Greenpeace, Confederaţia Tăranilor, de librari, editori, primari, deputaţi, senatori, de consilieri municipali.

Ei cer “o taxă excepţională pe vânzările Amazon” atenţionând că zeci de mii de persoane şi-au pierdut ori îşi vor pierde locul de muncă iar 1 million de persoane au devenit în ultimele luni extrem de sărace şi trăiesc sub pragul sărăciei în Franţa. Dacă expansiunea companiei americane nu este oprită, 100.000 de locuri de muncă ar putea fi pierdute în Franţa, se arată în scrisoare.

Potrivit semnatarilor, averea creatorului Amazon s-a mărit în acest an de criză şi a depăşit 200 de miliarde de dolari. “Succesul multinaţionalei se face cu preţul a 20.000 de salariaţi contaminaţi cu Covid-19, prin închiderea micilor magazine, prin distrugerea unor terenuri pentru a face loc construcţiei a 20 de noi depozite în Franţa" – susţin semnatarii acestei scrisori publice.

Iar prin acestă nouă carantină, preşedintele "Emmanuel Macron derulează covorul roşu pentru Amazon din moment ce interzice comerţul cu produse neesenţiale iar astfel toată lumea este nevoită să îşi facă mai toate cumpărăturile pe internet", adaugă semnatarii scrisorii.  De altfel, tot mai mulţi sunt cei care îl denumesc pe liderul de la Elysée drept “angajatul anului 2020 în cadrul companiei Amazon”, odată ce a luat decizia de a închide comerţul de proximitate iar automat populaţia este nevoită să se îndrepte spre această platformă de cumpărături on-line. "Prin alegerea de a închide micul comerţ pe timp de carantină, preşedintele conturează o lume dominată de GAFA – Google, Apple, Facebook, Amazon", scriu semnatarii acestui protest.

 

Boicotarea Amazon se manifesta sub diverse forme în Franta. Pe o masca sanitara se poate citi "opriti Amazon si lumea lui". Banii obtinuti din vanzarea mastii sunt directionati micilor întreprizatori, afectati de carantina.
Boicotarea Amazon se manifesta sub diverse forme în Franta. Pe o masca sanitara se poate citi "opriti Amazon si lumea lui". Banii obtinuti din vanzarea mastii sunt directionati micilor întreprizatori, afectati de carantina.
Image source: 
attac.org

 

Pentru semnatari, criza sanitară ar trebui să ne determine să ne regândim modul de a consuma şi nu să continuam să trăim într-o lume în care este promovat supra-consumul.

Iar în acest sens, un prim pas va fi făcut pe 27 noiembrie, data la care are loc operaţiunea Black Friday. Mai multe federaţii ale comercianţilor au cerut deja Amazon Franţa să amâne această operaţiune pentru a-şi exprima solidaritatea cu restul comercianţilor prezenţi în Franţa dar care nu pot activa în acest moment de carantină.

Apoi, o serie de aleşi de şi personalităţi din Franţa au creat petiţia intitulată «Crăciun fără Amazon».

Primăriţa Parisului, Anne Hidalgo alături de alţi primari din ţară, de politicieni şi de personalităţi din lumea culturii precum şi diverse asociaţii, scriu « dragă Père Noël, anul acesta ne angajăm să avem un Crăiun fără Amazon ».  Ei se angajează practic să nu îşi facă cumpărăturile de Crăciun de pe această platformă.

Confederaţia Comercianţilor din Franţa şi Sindicatul Librarilor francezi semnează şi ei această petiţie şi cer francezilor să privilegieze comerţul de proximitate atunci când îşi pregătesc cadourile de Crăciun.

De altfel semnatarii petiţiei cer şi o lege care să încadreze mai bine funcţionarea giganţilor web în Franţa pentru a pune punct concurenţei neloiale şi injustiţiei fiscale ce există între coloşii internetului şi micile magazine de proximitate.

Chiar şi un responsabil din Ministerul Economiei şi a Finanţelor a făcut un apel la francezi să fie responabili şi să utilizeze platformele franceze când îşi fac cumpărăturile.

Responsabilul explică faptul că o taxă nu poate fi introdusă căci ea ar trebui aplicată la fel de bine tuturor platformelor de comerţ on-line ce activează în Franţa.

În faţa criticilor, Amazon îşi apără investiţia franceză şi revendică realizarea a peste 9.000 de locuri de muncă în ultimii 10 ani în Franţa.

Frederic Duval este directorul general al Amazon şi susţine că în 2019 cifra de afaceri în Hexagon a fost de 5,7 miliarde de euro iar contribuţia fiscală s-a ridicat la 420  de milioane de euro.

Acum, politicienii caută să susţină comercianţii şi artizanii căci ei sunt electoratul cheie pentru alegerile din 2022.

Parlamentarii din partidul prezidenţial cred oportună o redeschidere începând cu 27 noiembrie, data pentru Black Friday. Purtătorul de cuvând al Guvernului anunţă că data exactă va fi decisă săptămâna viitoare.

Potrivit unui sondaj IFOP realizat săptămâna trecută, 9 din 10 francezi sunt favorabili redeschiderii magazinelor de proximitate.