
Special Paris
2020: Căderea în iad a marilor magazine pariziene
interiorul_galeriilor_lafayette_paris_este_decorat_deja_pentru_craciun._bradul_a_fost_inaugurat_la_fel_si_celebrele_vitrine_ce_atrag_anual_mii_de_curiosi._magazinul_este_inchis_in_acest_moment_din_cauza_carantinei.jpg

La Paris, momentul în care se aprind vitrinele animate pentru Crăciun ale marilor magazine este la fel de important ca şi aprinderea celebrelor lumini de Crăciun de pe cel mai mare bulevard de pe planetă, Champs Elysées. Mulṭimi importante se adună în ambele cazuri pentru a urmări acest moment din an. Dar, 2020 a fost special şi la acest capitol – în ambele cazuri aprinderea luminilor a putut fi urmărită în direct pe internet, din cauza crizei sanitare.
Si mai ciudat, marile magazine s-au pregătit pentru Crăciun şi au instalat deja brazii dar, ele sunt închise în acest moment. Sunt închise de o lună din cauza carantinei, urmând să se redeschidă sâmbătă dimineaṭa, la ora 10h.
Sectorul a fost lovit din 2015 de valul de atentate, de criza Vestelor galbene, de grevele din iarna lui 2019 pentru ca 2020 să fie cel mai prost an din istoria sa.
Pandemia a adus cu ea un amestesc extrem de inedit – închiderea unor puncte de vânzare, lipsa clienṭilor internaṭionali şi dezinteresul subit al francezilor pentru modă la care se adaugă şi restricṭiile de circulaṭie ce îngreunează accesul maşinilor în centrul metropolei. În ulimele luni, tot mai multe străzi au devenit accesibile doar bicicletelor ori trotinetelor pentru a diminua emisiile de dioxid de carbon din capitala Franṭei.
Niciodată în existenṭa lor, marile magazine pariziene nu au fost nevoite să rămână închise timp de 100 de zile într-un an. Si niciodată nu au asistat la dispariṭia unei largi palete de clientelă în doar câteva zile.
Oprirea bruscă a turismului internaṭional este o catastrofă pentru Galeriile Lafayette şi pentru Printemps. Anul trecut, chinezii, japonezii, americanii ori cetăṭeni ce veneau din ṭări din Golf au reprezentat între 50% şi 60% din cifra de afaceri.
Galeriile Lafayette pierd jumătate din cifra de afaceri pe acest an, adică 1,7 miliarde de euro dar au şi pierderi de exploataṭie semnificative – de nevăzut în ultimii 25 de ani, potrivit directorului general al grupului, Nicolas Houzé. Acesta crede că de abia în 2024 magazinele sale vor ajunge la nivelul din 2019.
Iar Printemps şi Bon Marché vor încheia 2020 la fel de prost ca Galeriile Lafayette. 2021 se anunṭă deloc bun, cel mai probabil clientela străină va reveni undeva spre sfârşitul anului viitor iar toată speranṭa este în cumpărătorii francezi.
Grupul Printemps a anunṭat închiderea a 4 magazine în anul ce vine: unul în Paris şi 3 în teritoriu. Peste 400 de angajaṭi rămân fără loc de muncă. În plus, a amânat deschiderea a două magazine: unul în Doha şi altul în Milano.
Galeriile Lafayette au anunṭat îngheṭarea investiṭiilor cu excepṭia unui magazin în China. Dacă nu mai vin chinezii în Paris, mergem noi la ei, pare a fi ideea conducerii galeriilor pariziene ce avea ca plan, înainte de pandemie, să deschidă 10 magazine, până în 2025, în China.
De-a lungul anilor, aceste magazine s-au adaptat pentru a putea supravieṭui. Si de această dată vor trebui să dea dovadă de imaginaṭie