Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Mariaj de miliarde în sectorul automobil: grupurile PSA şi Fiat-Chrysler au fuzionat

Fuziunea PSA-FCA va da nastere celui de-al 4-lea fabricant auto din lume.

Ultima etapă a proiectului de fuziune între grupurile francez PSA (care reuneşte Peugeot şi Citroën) şi italo-american FCA (Fiat şi Chrysler) s-a consumat. Intr-o proporţie de peste 99% acţionarii PSA au aprobat planul de fuziune, urmând astfel exemplul acţionarilor grupului FCA care se exprimaseră ceva mai devreme. Noua entitate se va numi Stellantis şi va deveni al 4-lea grup automobil mondial.

Stellantis – «presărat cu stele» în limba latină - va număra circa 400.000 de salariaţi în toată lumea, a vândut în 2019 – adică înaintea crizei sanitare - aproape 8 milioane de vehicule şi a realizat o cifră de afaceri de circa 170 de miliarde de euros.

Noua entitate, botezată Stellantis, va număra 14 mărci diferite de maşini printre care să amintim Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep şi Maserati.

Constituirea efectivă a noului grup se face sâmbătă 16 ianuarie iar două zile mai târziu, luni 18, acţiunile noului grup vor fi cotate la bursele din Paris, Milano şi apoi New York.

Fuziunea anunţată le va permite celor două grupuri să facă economii anuale de 5 miliarde de euros – mai ales la capitolul dezvoltare şi construcţii. Nu se prevăd însă, pentru moment cel puţin, închideri de uzine.

Mariajul îi va permite lui Fiat-Chrysler să fie mai prezent în Europa graţie implantării bune de aici a maşinilor PSA. De partea sa, grupul francez se va putea reimplanta în SUA prin intermediul noului său aliat italo-american.

Proiectul de fuziune a primit la finele anului trecut unda verde a Comisiei europene dar în anumite condiţii. Astfel, cele două grupuri sunt nevoite să respecte concurenţa pe piaţa europeană a camionetelor utilitare uşoare, sector în care sunt déjà foarte prezente.

De asemenea, înaintea votului acţionarilor «clasici» ai lui PSA, acţionarii zişi «de referinţă» ai grupului francez – adică familia Peugeot, grupul chinez Dongfeng şi statul francez – îşi dăduseră şi ei asentimentul în favoarea fuziunii.

Patronul, viitorul director-general al lui Stellantis va fi Carlos Tavares, franco-portughezul care conducea până acum grupul PSA. In vârstă de 62 de ani, Tavares îşi ia astfel un fel de revanşă vizavi de Carlos Ghosn. Intr-adevăr, Tavares a fost numărul doi al Alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi înainte de a fi debarcat de Ghosn, mare patron care între timp a fost la rândul său îndepărat şi, de frica închisorilor japoneze, s-a exilat în Liban în urma unor acuzaţii de malversaţii financiare. Visul lui Tavares de a crea şi conduce un gigant mondial al automobilelor iată că s-a împlinit dar nu cu Renault…

 
Mariaj de miliarde în sectorul automobil: grupurile PSA şi Fiat-Chrysler au fuzionat