Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Marile scene de operă închise de Covid-19: Un bariton francez este nevoit să livreze pizza pentru a supraviețui

in_2019_baritonul_francez_sebastien_soules_l-a_interpretat_pe_oedipe_de_george_enescu_la_opera_din_altenburg_turingia.jpg

În 2019, baritonul francez Sébastien Soulès l-a interpretat pe  „Œdipe” de George Enescu la Opera din Altenburg (Turingia).
În 2019, baritonul francez Sébastien Soulès l-a interpretat pe „Œdipe” de George Enescu la Opera din Altenburg (Turingia).
Image source: 
Facebook Sébastien Soulès

Cultura suferă în întreaga Uniune Europeană, după un an în care sectorul a fost închis pur și simplu. Este practic al doilea sector ce înregistrează cele mai mari pagube, după cel al traficului aerian, ca urmare a pandemiei de Covid-19. La nivelul UE, pierderea este de peste 31%, potrivit unui studiu EY – unul dintre cele mai importante cabinete de audit financiar și de consiliere din lume. În Franța, rare sunt sectoarele care au reușit să traverseze anul 2020 fără prea multe pagube. Dar sectorul cultural suferă enorm pentru că este sectorul ce a fost efectiv oprit luni întregi. Vorbim și despre cazul concret al unui bariton francez, care, după 23 de ani petrecuți pe marile scene ale operelor, în prezent livrează pizza la domiciliu pentru ca să poată trăi.

Se numește Sébastien Soulès, este francez și a fost bariton la Opera din Viena timp de 20 de ani. A venit criza sanitară iar sălile de spectacole au tras obloanele astfel că a trebuit să găsească o soluție pentru a putea trăi. Pasiunea pentru bicicletă l-a ajutat să găsească mai repede de muncă iar în prezent el livrează de mâncare la domiciliu. Iar uneori primește și comenzi pentru a cânta la domiciliu.

Asistăm la un nouă modalitate de a vinde operă, explică unul dintre ascultătorii baritonului Sébastien Soules.

Baritonul spune că odată cu închiderea sălilor de spectacole a trebuit să găsească calea pentru a supraviețui: "Este o idee care mi-a venit – să livrez nu doar mâncare dar și muzică. Sălile de concerte sunt închise. Din cauza crizei sanitare, noi comportamente sociale se instalează. Oamenii sunt obligați în prezent să facă anumite lucruri dar care vor persita, în cazul unora, și după ce această epidemie va trece  –  cum este cazul muncii de acasă, spre exemplu. Iar ideea unui mini-concert ce are loc direct acasă, à la carte, eu cred că se va întâmpla și după ce a ceastă criză se va încheia."

Câți bani puteți obține dintr-un mini-concert organizat în grădina proprie ?

Baritonul Sébastien Soulès: "Am convenit la un preț cu organizatorii dar care vor mai aduna de la cei câțiva spectatori – 5 , 6 persoane căci nu pot fi mai multe - cu ajutorul pălăriei. Ideea unui concert de stradă este să aduni bani în pălărie așa că recurg și eu la acest gest. Cânt și direct acasă la oameni iar în acest caz stabilesc un tarif, cam cât un bilet de intrare la operă".

Iar în plus ditribuiți mâncare la domiciului, între toate acestea ?

Baritonul Sébastien Soulès: "Livrarea rapidă îmi permite să supraviețuiesc de un an pentru că nu am altă sursă de venit constantă. Dar sper că va fi un capitol care se va încheia cât mai repede posibil. Concertele nu vor fi reluate de la A la Z prea repede așa că voi continua să livrez muzică adaptată unui anumit interior, unei grădini ori unui anumit spațiu – mă va ajuta să achit din facturi".

E dur să supraviețuiți așa ?

Baritonul Sébastien Soulès: "E dur, da. Acum am primit un mesaj pe telefonul mobil că trebuie să achit o factură de 924 de euro. Va trebui să livrez multă pizza pentru a putea să o achit. Astăzi am făcut 68 de euro și am pedalat 76 de km. Cu taxele ce le voi achita voi rămâne cu aproximativ 56 de euro". 

Într-un an, s-au pierdut 199 de miliarde de euro, ca cifră de afaceri. În Franța, la fel ca cea mai mare parte a statelor europene, spectacolul este complet oprit de un an iar redeschiderea sălilor de operă, teatru și așa mai departe va fi foarte dificilă dat fiind că pierderile sunt enorme.

La începutul lui martie, Uniunea Sindicală a angajaților din sectorul spectacolelor evalua pierderile, ca urmare a închiderii sălilor, la 90 de milioane de euro, bani ce însemnau abonamentele și biletele de intrare la spectacole. Iar problema este că banii guvernamentali alocați acestui sector vor fi vărsați efectiv cândva între iunie și septembrie 2021. Cine va reuși să mai deschidă, este un norocos, conchide Aurélien Binder, vice-președintele sindicatului național a spectacolului muzical și de varietăți care, evaluează pierderile la 84% din cifra de afaceri ce se înregistra pe timp normal. O sală din două este posibil să nu mai redeschidă.