Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Sectorul cultural din Franţa pe linia de start spre normalitate

000_94x9xe.jpg

Image source: 
AFP - MARTIN BUREAU

În Franţa, ministra culturii Roselyne Bachelot promite că toate filierele culturale vor fi ajutate în perioada următoare cînd este prevăzută revenirea la normal și redeschiderea teatrelor, a cinematografelor, a muzeelor, a sălilor de concerte. Condiţiile reluării activităţilor în sectorul cultural fac încă obiectul unor analize și discuţii.

Unele lucruri se știu deja în ce privește redemararea vieţii culturale pe 19 mai. Într-o primă fază sălile de spectacole și cinematografele vor funcţiona cu 35 la sută din capacitatea lor. Începînd cu data de 9 iunie sălile vor putea primi ceva mai mult public și vor putea să fie pline în proporţie de 65 la sută. Iar de pe întîi iulie sălile vor putea funcţiona ca înainte de pandemie.

În toată această perioadă n-au putut fi lansate 150 de filme franceze și 250 de filme străine. Difuzarea lor presupune, deasemenea, o strategie și o anumită concertare. Teatrele private, pentru care restricţiile înseamnă faliment și care nu pot funcţiona nici cu 35 la sută din sală plină și nici cu 65 la sută, așteaptă sosirea toamnei, deci normalitatea sută la sută, pentru a-și reîncepe activitatea. 

În ce privește muzeele, executivul impune într-o primă fază o anumită prudenţă, și anume ca fiecărui vizitator să i se asigure un perimetru sanitar de opt metri pătraţi. După 9 iunie acest perimetru va putea fi redus la doar patru metri pătraţi.

În ce privește spectacolele muzicale cu public numeros care asistă în picioare la respectivele reprezentaţii, urmează să fie analizate rezultatele a două experimente realizate recent, un spectacol la Paris și altul la Marsilia. 

Cotidianul Le Monde, comentînd declaraţiile ministrei culturii, îndeamnă la prudenţă. În primul rînd rămîne de văzut dacă în toate regiunile Franţei numărul de contaminări va fi în scădere, pentru ca marile festivaluri să poată fi organizate anul acesta după ce anul trecut au fost anulate.

Si mai rămîne de văzut dacă publicul, după șase luni de pauză în ce privește frecventarea cinematografelor, a teatrelor și a muzeelor, nu și-a schimbat cumva comportamentul. S-ar putea ca mulţi francezi să ezite încă multă vreme înainte de a avea curajul de a consuma cultură în sensul normalităţii de dinaintea epidemiei. Este interesant de văzut de altfel dacă ecranele, atît de solicitate din martie anul trecut, de la prima carantină, nu au indus un fel de dependenţă sau nu au creat o schimbare de comportament. Cu atît mai mult cu cît unele iniţiative au fost foarte interesante și s-au bucurat de o mare audienţă. De exemplu, actorii Comediei Franceze au propus, la sfîrșitul lui octombrie anul trecut, cînd s-au închis sălile de spectacole, lecturi online din opera romanescă a lui Proust, „În căutarea timpului pierdut”. Succesul a fost neașteptat, marţi 4 mai a avut loc lectura cu numărul o sută iar numărul de vizualizări se ridică la un milion patru sute de mii. E ca și cum am fi citit zilnic timp de o oră în faţa unei săli cu 800 de spectatori, declară pentru Agenţia France Presse un actor al Comediei franceze.   

Faptul că numărul de spectatori va fi limitat într-o primă fază nu-i sperie de loc pe organizatorii festivalului „Operă în aer liber”, ajuns la a 20-a ediţie. Vom avea 2000 în loc de 3000 de spectatori, în spaţii neconvenţionale din jurul Parisului, și se știe că în aer liber virusul este mai puţin activ, spun organizatorii. Programul acestui festival eșalonat între luna iunie și luna septembrie este deja făcut, s-ar spune că pas cu pas normalitatea revine. Mai rămîne imperativul prudenţei sanitare individuale pentru ca toamna să nu aducă un al patrulea val de contaminări.