Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Campanie de denigrare a vaccinului Pfizer, propusă unor influenceri din Franţa şi orchestrată de o misterioasă agenţie

pfizer_france.jpg

Un pacient este vaccinat cu Pfizer-BioNTech la Paris, 15 mai 2021.
Un pacient este vaccinat cu Pfizer-BioNTech la Paris, 15 mai 2021.
Image source: 
Geoffroy Van der Hasselt, AFP

Mai mulţi influenceri francezi au primit, în ultimele zile, o propunere de partenerait remunerată şi care vizează denigrarea vaccinului anti-Covid Pfizer-BioNTech. Agenţia de comunicare din spatele acestei propuneri spune că e bazată în Marea Britanie dar nu vrea să dezvăluie numele clientului său care a comandat această campanie.

Rata deceselor cu vaccinul Pfizer-BioNTech e aproape de trei ori mai mare decât cu AstraZeneca. Iată în esenţă mesajul pe care influencerii francezi contactaţi de agenţie ar fi trebuit să-l repete, contra cost. Printre cei la care s-a apelat, unii sunt specializaţi în ştiinţă.

«Propunerea de parteneriat pe care eram invitat s-o accept prevedea un buget enorm dar clientul vroia să rămână incognito», precizează Léo Grasset, unul dintre cei ţintiţi de campanie şi care afişează peste un million de abonaţi pe YouTube.

Agenţia de comunicare la originea propunerii se numeşte Fazze şi se prezintă drept «bazată la Londra». Pe site-ul ei internet, firma spune că e specializată în monetizare şi se adresează atât influencerilor cât şi celor care vor să-şi construiască o strategie de publicitate.

Confraţii de la Libération au avut acces la scrisoare adresată influencerilor ştiinţifici francezi. «Intr-o franceză aproximativă» notează ziarul francez, «agenţia le propune respectivilor o campanie de informare referitoare la vaccinuri, în particular Pfizer şi AstraZeneca. Ideea este de a vorbi despre anumite rezultate privind eficacitatea acestor seruri. Informaţiile vi le furnizăm noi şi nu e vorba de a promova vreunul din produse. Vrem doar să prezentaţi aceste informaţii pe reţelele Dvs. preferate, precum YouTube, Instagram sau Tiktok. Bugetul este considerabil» se mai poate citi în propunerea trimisă influencerilor francezi.

In continuarea scrisorii, agenţia le cere să spună că «potrivit unor informaţii oficiale, rata mortalităţii cu vaccinul Pfizer e de trei ori mai mare decât cea a vaccinului AstraZeneca. Uniunea europeană continuă să cumpere mari cantităţi de Pfizer cu toate că e la curent cu aceste cifre. De ce ? E vorba de un monopol care produce daune sănătăţii publice» mai scrie agenţia de comunicare.

Ca să-şi liniştească potenţialii clienţi dar şi ca să-şi argumenteze discursul, agenţia zisă britanică le sugerează să citească un articol din Le Monde din luna ianuarie, articol în care se evocă «presiunea care s-a făcut asupra Agenţiei europene a medicamentului pentru a aproba cât mai repede vaccinul Pfizer». Problema este că în acel articol, bazat pe nişte scurgeri de informaţii obţinute de pe Dark Net, nu se vorbeşte deloc despre rata de mortalitate a vreunui vaccin. In schimb, aflăm că scurgerea de informaţii provine de la nişte hackeri ruşi.

Cum comanditarul acestei campanii nu vrea să fie cunoscut şi cum laboratorul AstraZeneca neagă public orice implicare în afacere, Libération dar şi alţi jurnalişti francezi sugerează că elementele de limbaj folosite de agenţia Fazze seamănă foarte mult cu operaţiunea de comunicare oficială pentru vaccinul rusesc Sputnik V. Intr-adevăr, ruşii comunică în continuare date despre vaccinul lor folosindu-se de tabele comparative cu numărul de morţi puşi pe seama diverselor seruri. Vedem astfel că de Pfizer ar fi murit de 32 de ori mai mulţi oameni decât de Sputnik. Toate aceste date provin de la guvernul Ungariei, precizează firma care fabrică vaccinul Sputnik.

In fine, site-ul de investigaţii francez Numerama publică o anchetă din care vedem că agenţia Fazze nu este înregistrată în Regatul unit iar adresa pe care o dă pe site nu este adevărată. Pe Linkedin, Fazze nu are decât un salariat care spune că în trecut s-a ocupat să găsească stagii pentru firme ruseşti…

 
Campanie de denigrare a vaccinului Pfizer, propusă unor influenceri din Franţa şi orchestrată de o misterioasă agenţie