Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Inchidere iminentă a ziarului pro-democrație Apple Daily din Hong Kong

Apple Daily tocmai si-a serbat 26 de ani de existentà.

Unul dintre cele mai populare ziare din Hong Kong, Apple Daily, o publicație pro-democrație cunoscută pentru pozițiile sale critice vizavi de puterea comunistă chineză, e sub amenințarea unei închideri iminente. Carrie Lam, șefa executivului local, a justificat procedura judiciară în curs și a declarat că autoritățile nu vizează libertatea presei. Si totuși, atacând acest celebru tabloid, presa liberă este încă o dată luată în vizorul comuniștilor.

Apple Daily, al doilea cel mai citit ziar din Hong Kong, a devenit un simbol. Portavoce al taberei democraților, ziarul tocmai și-a serbat cei 26 de ani de existență. E însă foarte probabil ca el să dispară de pe piață până la sfârșitul lunii în curs, dacă nu chiar până la finele acestei săptămâni.

Cotidianul a fost inițial lansat pe modelul tabloidelor britanice, cu sex și crime pe prima pagină. Ziar de bârfe și cu titluri senzaționaliste, Apple Daily a devenit însă repede publicația democraților din fosta colonie britanică. O poziționare adoptată încă din 2003, anul revoltei contra proiectului de securitate națională pe care Beijing vroia să-l impună cu forța. «Ne întâlnim în stradă!» titrase Apple Daily în ziua votului din parlament. La fel și în 2012, când s-a luat în discuție reforma educației, calificată de tabăra democrată drept «tentativă de spălare pe creier». In fine, tonul politic pro-democrație s-a înăsprit în 2014 cu ocazia “revoltei umbrelelor” și acum doi ani contra guvernului lui Carrie Lam.

De câteva zile, Apple Daily este așadar ținta unei campanii, a unei ofensive, fără precedent. Jimmy Lai, 74 de ani, omul de afaceri și emblematicul proprietar al ziarului, a fost arestat și încarcerat. Nu e pentru prima dată că se regăsește după gratii. In trecut, casa lui Lai a fost și vandalizată iar el însuși victima unei tentative de asasinat. Mai mulți redactori – inclusiv șeful lor - au fost arestați și ei joia trecută. Acuzați de înțelegere cu o putere străină, ei riscă, ca și patronul lor, ani grei de temniță. Cu ocazia desantului la sediul ziarului, cei 500 de polițiștii prezenți au confiscat și o serie de documente și calculatoare ale redacției. In fine, conturile bancare ale publicaței au fost blocate. Ori, «fără bani nu putem produce informații» regretă Mark Simon, consilierul lui Jimmy Lai, într-un interviu acordat ziarului britanic The Guardian. Intr-adevăr, fără acces la trezorerie, cotidianul nu își poate plăti personslul și furnizorii.

Cum era de așteptat, activiști și guverne occidentale au criticat atitudinea autorităților de la Hong Kong și și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația libertății presei. Din păcate, cum notează dealtfel Pierre Haski, editorialistul de politică internațională al radioului France Inter, «lumea a integrat raportul de forțe și nu va face nimic ca să salveze Apple Daily, și nici măcar Hong Kong-ul, de tăvălugul autoritar chinez.»

E probabil și motivul pentru care Carrie Lam, șefa executivului local, sigură de ea, s-a apărat de orice acuzație. «Nu e un atac contra muncii jurnalistice normale. Nu e nicio problemă să critici guvernul din Hong Kong dar dacă există intenția de a organiza activități subversive contra guvernului, atunci da, este o problemă» a spus Lam marți la conferința de presă săptămânală.

Potrivit raportului anual al ONG-ului Reporteri fără frontiere, Hong Kong a trecut în doi ani de pe locul 18 pe locul 80 în clasamentului libertății presei.

 
Inchidere iminentă a ziarului pro-democrație Apple Daily din Hong Kong