Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cronica pariziană: La Samaritaine, marele magazin restaurat după 15 ani de lucrări

Patronul grupului LVMH, Bernard Arnault, și președintele Emmanuel Macron la inaugurarea magazinului la Samaritaine, luni 21 iunie 2021.

La Paris, celebrul magazin La Samaritaine se redeschide după 15 ani de lucrări în urma cărora a fost restaurat cu artă și cu imaginaţie. El a fost inaugurat de președintele Emmanuel Macron luni 21 iunie, iar începînd de miercuri 23 iunie poate fi vizitat de marele public. Această veritabilă bijuterie arhitecturală devine acum o atracţie comercială și turistică suplimentară în inima Parisului, la doi pași de Luvru, în cartierul Rivoli.

La Samaritaine a fost fondat în 1870 și face parte din reţeaua de mari magazine care încep să se dezvolte la acea oră în Europa. După războiul pierdut de Napoleon al III-lea împotriva Prusiei și după Comuna din Paris urmează, în Franţa dar și în Europa, o lungă epocă de pace și de triumf al industriei, al comerţului și al capitalismului. Marile magazine unde „găsești de toate” devin la modă, sunt concepute ca veritabile palate dedicate comerţului și luxului. Treptat, aceste magazine devin o legendă, la Paris mai apar Galeriile Lafayette, la Milano apare Rinascente, la Moscova devine o celebritate marele magazin Goum (Glavnîi Ouniversalnîi Magazin), la Londra, evident, îl vom avea pe Harrods, la Berlin se impune KaDeWe (Kaufhaus des Westens)

Franţa a dat însă tonul în privinţa acestor magazine, iar pentru cei doritori să intre mai adînc în subiect recomand romanul lui Emile Zola Aux bonheurs des dames, tradus în românește cu titlul La Paradisul femeilor, roman apărut în 1888.

Revin însă la ceea ce a reprezentat La Samaritaine, magazin care de fapt s-a construit și s-a extins treptat. Perioada sa de glorie a durat pînă prin 1970 cînd, la Paris, după demolarea Halelor, interesul pentru acest tip de centru comercial a mai scăzut. Cum clădirea devenise nesigură, mgazinul a fost închis în urmă cu 20 de ani. Salvarea sa vine însă din partea grupului francez LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) lider mondial al industriei de lux… Numai un astfel de grup puternic putea să-și permită de fapt să investescă 750 000 de euro într-o renovare, făcută cu mare artă, într-un spirit de excelenţă profesională și artistică.

În acest moment, magazinul redeschis înseamnă, în cifre: 20 000 de metri pătraţi de spaţii diferite, 1500 de angajaţi, 600 de mărci diferite, 676 de metri liniari de faţadă restaurată, 16 000 de foiţe de aur pentru monumentala scară interioară, 12 restaurante, cafenele şi snak-uri…  Apoi, un Espace beauté, un spaţiu dedicat frumuseţii, de 3400 de metri pătraţi, cel mai mare din Europea pus sub semnul  acestui tip de activitate cu accentul pe cosmetică.

De reţinut că pot fi găsite aici produse pentru toate pungile, de la cele vîndute de grupul Occitane cu 8 euro pînă la flacoane personalizate (precizează cotidianul Le Parisien) care costă 300 000 de euro. Probabil că membrii famililor regale din Golful Persic vor fi încîntate să le cumpere.

În urma restaurării o parte din clădirea istorică a devenit hotel de lux, iar o altă parte găzduiește 96 de apartamente.

Merită amintit și de unde vine numele acestui magazin. În evul mediu în respectivul cartier se afla o fîntînă publică numită La Samaritaine, aluzie evident la un moment biblic cînd Isus îi cere apă unei femei samaritene, iar aceasta se miră întrucît la acea oră evreii îi dispreţuiau, potrivit legendei, pe samariteni. Iată deci cum pot evolua simbolurile, de la ideea de apă oferită gratuit tuturor trecătorilor la un magazin de lux cu același nume.

El poate fi vizitat însă în mod gratuit de oricine și probabil că va atrage, sub imensa sa cupolă de sticlă și pe treptele sale cu aer imperial sute de mii de vizitatori. Stilul Art déco al faţadei se conjugă cu elemente de Art nouveau și de modernism, cum ar fi un trotuar rulant lung de o sută de metri.   

La Samaritaine se pregătește deci să primească în jur de cinci milioane de vizitatori pe an odată cu revenirea la normal după pandemie. La Paris magazinul rivalizează cu cel numit Le Printemps, controlat de statul Qatar, și cu grupul familial Lafayette. Galeriile Lafayette sunt vizitate anual de 37 de milioane de oameni. Mai există și marele magazin Le Bon Marché dar el este tot proprietatea grupului LVMH.  

Iată deci o nouă atracţie pariziană de pus pe agenda celor care se pregătesc să vină anul acesta în vacanţă la Paris, unde orașul renaște de fapt și el după pandemie, ca și La Samaritaine.