Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


La Cannes, festivalul de film revine după un an de absenţă. Care sunt vedetele internaţionale şi filmele româneşti prezente la ediţia 2021

20210706_094254.jpg

Pregàtiri de ultim moment pentru a instala covorul rosu la Cannes.
Pregàtiri de ultim moment pentru a instala covorul rosu la Cannes.
Image source: 
Vasile Damian

Astăzi seară se dă startul celei de-a 74-a ediţii a Festivalului internaţional de film de la Cannes. După anularea ediţiei 2020 din cauza pandemiei de Covid, cea de anul acesta se vrea mai bogată şi inedită. Până pe 17 iulie, ziua în care va fi decernată mult râvnita Palme d’or, cinefilii şi festivalierii vor avea de ales între 135 de lungmetraje. 24 dintre ele concurează pentru premiul suprem. Niciun film românesc nu este în “marea” competiţie dar 5 pelicule sunt prezentate în diferitele secţiuni paralele.

România nu are motive să roşească la această ediţie 2021 a festivalului de film de la Cannes. 5 pelicule sunt prezentate în diferite secţiuni paralele.

Cea mai importantă dintre ele, Un Certain Regard, prezintă astfel filmul «La Civil» realizat de Teodora Ana Mihai. Filmul povesteşte istoria unei mame care îşi caută fata răpită de un cartel al drogurilor din nordul Mexicului. Istoria pusă în scenă de regizoarea româno-belgiană este inspirată din fapte reale.

In secţiunea Quinzaine des réalisateurs, Radu Muntean revine la Cannes cu filmul «Întregalde», povestea unor tineri angajaţi ai unui ONG care merg să distribuie ajutoare într-o zonă izolată din Transilvania.

Tot în la Quinzaine des réalisateurs dar la scurtmetraje, concurează Andreea Cristina Borţun cu pelicula «When Night Meets Dawn», povestea unui adolescent care pleacă în căutarea noului său amic pe străzile unui oraş sinistrat. Odată cu căderea serii, natura dimprejur devine exotică.

In a treia secţiune paralelă de renume, La Semaine de la critique, un nou scurtmetraj românesc, «Interfon 15» realizat de tânărul Andrei Epure. De notat că preşedintele juriului acestei a 60-a ediţii a lui La Semaine de la critique este Cristian Mungiu, un regizor déjà celebrul pe Croazetă întrucât nu mai puţin de 4 dintre filmele sale au fost prezentate la Cannes în diverse secţiuni. In 2007 Mungiu va deveni astfel primul regizor român premiat cu La Palme d’or pentru pelicula «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile».

In fine, România nu lipseşte nici anul acesta din secţiunea Cinéfondation, cea dedicate filmelor de şcoală, realízate de studenţi de la diverse şcoli de cinema din lumea întreagă. Carina-Gabriela Daşoveanu, studentă la UNATC, prezintă astfel filmul «Prin oraş circulă scurte poveşti de dragoste».

Ce staruri internaţionale au fost selecţionate anul acesta ca să concureze pentru La Palme d’or

Regizorul francez Léos Carax, actriţa franceză Marion Cotillard şi americanul Adam Driver, sunt primele vedete de pe covorul roşu 2021. Cei trei sunt la Cannes pentru filmul de deschidere «Annette», un muzical foarte aşteptat, mai exact o operă pop-rock realizată de Carax 9 ani după filmul «Holy Motors». Sumbrul cineast francez vine de această dată pe Croazetă cu o peliculă născută din imaginaţia lui Ron şi Russel Mael, alias The Sparks, un duo cult pentru fanii de pop-rock american.

Intr-un interviu acordat RFI, actriţa Marion Cotillard povesteşte cât de fizică a fost pregătirea cântatului din film. «Am fost nevoită să cânt fugind sau făcând mişcări, în poziţie culcată. Dificultatea consta tocmai în a fii nevoită să cânt în aceste ipostaze ciudate dar totodată să cânt bine. Totul, cum spuneam, în poziţii ciudate dar şi cu anumite haine pe mine şi uneori cu tocuri de 20 de cm».

După Cotillard, Carax şi Driver, vor urca în zilele următoare şi alte staturi celebrul covor roşu: Léa Seydoux, Tilda Swinton, Steve McQueen, Sean Penn, Matt Damon, Nanni Moretti, Jacques Audiard sau Jodie Foster vor fi în lumina reflectoarelor. In plus, Jodie Foster va primi o Palme d’or de onoare, 45 de ani după ce filmul «Taxi Driver» al lui Martin Scorsese, care avea s-o lanseze la doar 13 ani pe scena internaţională, primise aici La Palme d’or.

Dacă juriul prezidat de americanul Spike Lee – primul cineast de culoare preşedinte al juriului marelui festival de film – este foarte feminin şi francofon – selecţia oficială pentru La Palme d’or nu respectă deloc paritatea. Doar 4 regizoare sunt în cursă anul acesta pentru premiul suprem.

După ce a fost anulat anul trecut – pentru a 5-a oară în istoria sa – cel mai mare festival de film din lume şi cel mai mediatizat eveniment cultural de pe planetă pare decis să nu-şi piardă poziţia de lider. Motiv pentru care numărul de filme în competiţie este ceva mai mare la această ediţie – dar şi mai franco-franceze, o treime din filmele în competiţie, un record – şi s-au inventat secţiuni noi precum «Cannes Premières» în care cineaşti confirmaţi vin să-şi prezinte ultimele realizări.

Festivalul 2021 mizează mult şi pe ecologie – există o secţiune efemeră «Cinema pentru climă» dedicată filmelor care tratează chestiuni de mediu – şi chiar şi covorul roşu nu mai este ce era. Cel din acest an este jumătate mai mic decât cei din anii trecuţi şi este fabricat din materiale reciclabile. In fine, sticlele din plastic – PETurile – au fost scoase din uz – toţi ne plimbăm cu termosul la noi – iar invitaţii circulă numai în maşini electrice. Nu în ultimul rând, fiecare festivalier a plătit o contribuţie de 20 de euro ca să-şi compenseze o parte cel puţin din amprenta carbon.

Care este atmosfera la Cannes? E lume multă, sunt mulţi festivalieri?

In ciuda eforturilor depuse de organizatori pentru a atrage lume aici după un an alb 2020, nu se înghesuie lumea pe croazetă. Personal eram foarte sceptic când s-a anunţat reprogramarea festivalului din luna mai în luna iulie ştiut fiind că acum, în plină vară, copiii şi deci francezii sunt déjà în vacanţă, că mulţi un pot sau un vor să plece în străinătate, şi că deci va fi aglomeraţie la Cannes. Nici gând, m-am înşelat. Cert, nu este pustiu dar nici aglomeraţia mult-temută. Hotelurile nu sunt pline iar numărul de festivalieri s-a înjumătăţit – s-a trecut de la 40.000 la 20.000. Mare parte dentre festivalieri sunt deatfel francezi, cei străini având probabil dificultăţi mai mari să se deplasee în această epocă plină de restricţii.

In privinţa măsurilor sanitare, toată lumea care vrea să intre la film – inclusiv deci starurile sau noi, junaliştii – trebuie să aibă paşaportul sanitar la zi. Deci fie vaccin mai vechi de două săptămâni, fie dovada că ai avut nu demult Covid-ul, fie teste PCR sau rapide negative de cel mult 48 de ore. Cu alte cuvinte, cei nevaccinaţi şi care nu au fost bolnavi de coronavirus – precum subsemnatul – trebuie să se testeze la fiecare două zile. Organizatorii s-au gândit însă la această categorie de oameni şi pun la dispoziţie – gratis bineînţeles – un uriaş centru de testare la doi paşi de palatul festivalurilor, locul unde sunt proiectate filmele, în care se pot realiza 5.000 de teste zilnic. De notat că cei imunizaţi cu seruri nerecunoscute pe plan european – adică cu vaccinurile chinezeşti sau ruseşti – vor trebuie şi ei să se testeze la fiecare 48 de ore.

Pentru a respecta regulile de distanţare fizică, numărul petrecerilor – care au făcut şi ele reputaţia festivalului – a fost redus drastic pentru a evita dezastrele sanitare. “E responsabilitatea noastră vizavi de toată lumea – festival, oraş, participanţi – ca acest eveniment post-pandemie să se deruleze fără probleme” prevenise zilele trecute Pierre Lescure, preşedintele festivalului de la Cannes.

Dacă în sălile de cinema toată lumea trebuie să stea cu masca pe faţă în timpul proiecţiei, Festivalul a negociat cu prefectura pentru ca pe celebrul covor roşu, starurile care ajung sub ochiul fotografilor să-şi poată da masca jos. In fine, pentru cei care în Palatul festivalurilor brusc se simt prost sau cu febră, echipe sanitare speciale le vor permits să obţină o consultaţie medicală în maximum o oră, cu un medic bilingv. O ultimă precizare: intrarea la filme, inclusiv pentru presă sau critici, se face exclusiv pe bază de bilet rezervat online în prealabil. Rezervare care îţi precizează ora exactă la care să vii pentru a evita statul la coadă sau îmbulzeala alături de alţii.