Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Avignon IN și OFF: o sărbătoare a teatrului avînd ca partener mediatic RFI-ul

Adama Diop, Isabelle Huppert, Alex Descas, Oceane Cairaty în spectacolul lui Tiago Rodrigues dupa „Livada de vișini” de Cehov, Avignon (repetiţie pe 3 juillet 2021)

La Avignon, miercuri 7 iulie cortina se ridică și pentru secţiunea neoficială OFF care va dura pînă pe 31 iulie cu 1070 de spectacole în program prezentate de 752 de companii în 113 spaţii de joc. Secţiunea oficială IN a început luni 5 iulie avînd în program 50 de spectacole în 21 de spaţii de joc. Aflată în orașul Papilor cu ocazia acestei a 75-a ediţii a Festivalului de teatru, ministra franceză a Culturii a anunţat noi ajutoare în favoarea artiștilor.

Este cert că nici o ţară din lume nu și-a ajutat sectorul cultural afectat de pandemie așa cum a făcut-o Franţa. De la începutul crizei statul a deblocat douăsprezece miliarde patru sute de milioane de euro pentru sectorul cultural. Un miliard două sute de milioane de euro au fost direcţionaţi numai spre industria cinematografică. În perioada pandemiei, a arătat ministra culturii doamna Roselyne Bachelot, industria cinematografică a continuat să funcţioneze și au fost realizate 150 de filme.

S-ar spune că doamna Bachelot nu s-a deplasat luni la Avignon cu mîna goală pentru deschiderea festivalului, ea a mai anunţat un ajutor suplimentar de 20 de milioane de euro pentru artele vizuale și pentru ceea ce francezii numesc „spectacle vivant” – spectacolul viu...

Festivalul de la Avignon reprezintă o mană cerească pentru regiune, sau, în alţi termeni, este un vector economic. În timpuri normale secţiunea IN aduce un profit global între 20 și 25 de milioane de euro, iar secţiunea OFF un profit de 80 de milioane de euro.

RFI-ul este de mulţi ani partener al Festivalului de la Avignon și descoperitor de talente. Pentru al nouălea an, Radio France Internationale organizează la Avignon un ciclu de lecturi, între 11 și 16 iulie, la ora 11 dimineaţa, în curtea liceului Vincent de Paul. Ele sunt difuzate în format video pe Facebook în direct, și apoi reluate pe unde între 24 iulie și 28 august la ora 17h10. RFI-ul promovează în special talente teatrale din Africa și Haiti, o șansă pentru artiști mai puţin cunoscuţi și în căutare de deschideri culturale. „Ça va, ça va le Monde” se numește acest ciclu de lecturi realizat în cooperare cu alte instituţii cum ar fi Societatea Autorilor și Compozitorilor Dramatici din Franţa.

De nenumărate ori, scriind despre Festivalul de la Avignon, am semnalat interesul mediatic pe care îl suscită. Ca și festivalul de film de la Cannes, Avignon atrage un mare număr de critici și de comentatori. Practic, criticii văd spectacole în timpul zilei, își scriu articolele în timpul nopţii și ele apar a doua zi în presa naţională și regională. Spectacolul prezentat în deschidere, în curtea de onoare a Palatului papal este primul care se află sub focul comentariilor, și s-ar părea că anul acesta el nu a trezit un mare entuzism.

Tiago Rodrigues, regizorul portughez care va fi începînd cu 2023 directorul Festivalului, a semnat în Curtea de onoare a palatului papal o montare cu „Livada de vișini” de Cehov. Le Monde consideră că spectacolul este „derutant” iar Libération vorbește chiar de o „decepţie”. Voi reveni însă cu impresii personale imediat ce voi vedea și eu spectacolul. S-ar părea că strălucesc însă pe scenă actriţa franceză Isabelle Huppert în rolul lui Liubov, aristocrata care își va pierde livada de vișini, și actorul de origine senegaleză Adama Diop, în rolul lui Lopahin, cel care cumpără livada și se răzbună într-un fel pe foștii stăpîni, el fiu de iobag... Multe conotaţii actuale legate de sclavagism și de gîndirea post-colonială sunt prezente, s-ar părea, în montarea lui Tiago Rodrigues...