Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Paris: Circulaţia rutieră limitată la 30 km/h

din_30_august_traficul_rutier_in_paris_este_limitat_la_30_de_km/h.jpg

Din 30 August, traficul rutier în Paris este limitat la 30 de km/h.
Din 30 August, traficul rutier în Paris este limitat la 30 de km/h.
Sursa imaginii: 
AFP

De luni, 30 august, viteza maximă admisă în capitala Franţei este de 30 de km/h. Ideea este ca traficul rutier să fie diminuat şi de a fi privilegiată bicicleta ori transportul în comun. Dar, unii bicicliști circulă în Paris cu peste 30 de km/h. Vor exista şi mici excepţii de la acest minim de viteză, spre exemplu pe Champs Elysées se va putea circula în continuare cu 50 de km/h ori pe șoseaua ce înconjoară Parisul, perifericul, va fi menținută viteza actuală de 70 de km/h. Pentru cei care nu vor respecta noua decizie a Primăriei Capitalei amenda este de 135 de euro și retragerea a 2 puncte de pe permisul de conducere. 

Până acum, această limită de viteză – de maximum 30 de km/h era în vigoare pentru 60% din străzile capitalei.

 

A fost una dintre promisiunile de campanie electorală ale primăriţei Anne Hidalgo – ca în capitala să se circule cu 30 de km/h.

 

Un raport francez arată însă că maşinile poluează mai mult la o viteză de 30 de km/h decât cele care înaintează cu 50 de km/h. Explicaţia: o maşină ce rulează la o viteză scăzută emite mai mult dioxid de carbon. Un prim studiu publicat pe această temă în 2019 indica acelaşi lucru.

 

Cel mai puţin poluează o maşină care circulă cu 70 de km/h artă studiul realizat de Centrul pentru Mediu, instituţie aflată în subordinea Ministerului pentru Tranziţie Ecologică.

 

În centrul oraşelor, maşinile poluează cu până la 15% mai mult circulând cu 30 de km/h decât cu 50 de km/h. De aceea, la orele de vârf, când multe maşini circulă la viteze foarte mici din auza blocajelor de trafic, nivelul de poluare este cel mai ridicat.

 

Dar, Agenţia pariziană pentru Climat susţine că « noua măsură va fluidiza traficul şi va reduce poluarea atmosferică cea care provoacă 2.500 de decese anual, în capitala Franţei ».

 

O consultare publică realizată la finele lui 2020 de către primăria capitalei arăta că aproape 60% dintre parizieni sunt de acord cu reducerea vitezei la 30 de km/h cu condiţia ca unele axe să rămână totuşi la 50 de km/h.

 

În schimb, cei care locuiesc în localităţile ce învecinează Parisul nu sunt de acord cu această măsură. Ei sunt de fapt cei care se deplasează de acasă şi până la serviciul din Paris, cu maşinile astfel că nu îşi doresc să petreacă şi mai mult timp în trafic. Iar cei care locuiesc în Paris, nu prea circulă cu autoturismele personale în capitală.

 

Primăria mai susţine că riscul de deces este de 9 ori mai mic în cazul unei viteze de 30 de km/h decât la 50 de km/h.

 

Odată cu reducerea vitezei, primăria speră şi la reducerea zgomotului. Un studiu publicat în luna iulie, de Consiliul Naţional al Zgomotului arăta că în Franţa, zgomotul afectează 26 de milioane de persoane iar asta se reflectă în starea lor de sănătate.

3,9 milioane de francezi au probleme de somn din cauza poluării fonice iar peste 700.000 sunt depresivi din acelaşi motiv.

 

Traficul rutier este prima cauză de zgomot în Franţa.

 

Tot primăriţa Anne Hidalgo a promovat ideea taxării parcării pentru scutere şi motoare. În prezent, parcarea acestora este gratuită. Din 2022 situația se va schimba iar motocicliștii vor trebui să achite abonamente pentru a-și parca motoarele în Paris. Un abonament general va costa 160 de euro pe lună. Ca o comparație, un abonament lunar pentru transportul în comun costă 75 de euro.