Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ingerinţele chinezeşti în universităţile franceze, subiect de preocupare pentru senatorii francezi

china.jpg

China se foloseste, printre altele, si de Institutele Confucius pentru a-si extinde influenta.
China se foloseste, printre altele, si de Institutele Confucius pentru a-si extinde influenta.
Image source: 
Reuters

Universităţile franceze sunt victimele unor tentative de influenţare străine din ce în ce mai agresive, uneori chiar brutale. Iată ce reiese dintr-un recent raport parlamentar francez realizat de Senatul de la Paris. China este cap de listă dar sunt citate şi Turcia, Rusia şi unele state din Golful arabo-persic.

Misiunea de informare senatorială avea ca titlu „Influenţele străine extra-europene în universităţile franceze”. Raportul de 240 de pagini care a fost publicat de membri acestei misiuni ajunge la concluzii alarmante. „Relaţiile internaţionale sunt tot mai brutale iar cercetarea şi învăţământul superior nu scapă tefere”. E o adevărată „vulnerabilitate franceză” care a fost identificată de misiunea de informare senatorială.

Documentul descrie în amănunt ”tentativele de influenţare”. Problema este că aceste tentative „nu se mai limitează doar la chestiuni de inteligenţă economică – pe scurt, spionaj economic - ci se extind la libertăţile academice şi la integritatea ştiinţifică”. Ingerinţele în ştiinţele umane şi sociale venite din partea Chinei sunt tot mai agresive. „China a instaurat o influenţă sistemică în universităţile franceze, o strategie structurată care poate merge de la seducţie până la presiune pentru a impune imaginea pe care vrea s-o promoveze regimul de la Beijing” spune André Gattolin, senator din partidul prezidenţial LREM şi raportor al misiunii. El enumeră la microfonul RFI metodele chinezilor. „Metodele sunt foarte variate: de la influenţa culturală clasică, predarea limbii şi civilizaţiei chineze, până la amestecul în treburile universităţii acolo unde există Institute Confucius. Totul cu scopul de a influenţa discursurile, de a împiedica organizarea de colocvii, pentru ca cercetătorii să nu se exprime despre situaţia uigurilor din Xinjiang, despre Tibet, Taiwan şi Hong Kong. Al doilea aspect este cel al accesului la informaţii, la date protejate, sensibile, de cercetare, uneori din domenii care pot fi folosite în scopuri militare sau strategice” explică André Gattolin.

Senatorul francez aminteşte apoi că există 525 de Institute Confucius în toată lumea din care 17 în Franţa. Tot atâtea instituţii descrise drept nişte instrumente de propagandă în măsură să pună în pericol libertatea academică a partenerilor lor francezi. In acelaşi timp, cu aproape 48.000 de studenţi chinezi în Hexagon – cifrele sunt date de ambasadă – China este prima ţară de origine a studenţiilor străini din Franţa.

Ca să ilustreze influenţa chineză din Franţa, raportul aminteşte două cazuri. Mai întâi faptul că celebrul Institut de ştiinţe politice (Sciences Po) din Paris a anulat în septembrie 2016, o conferinţă a lui Dalai Lama. Apoi, un cercetător francez a fost insultat public de ambasadorul Chinei în Franţa, în martie anul acesta, după ce denunţase presiunea Chinei asupra unor senatori francezi care vroiau să meargă în Taiwan.

Raportul subliniază dilema cu care se confruntă universitatea franceză, instituţie prin natura ei, deschisă pe plan intelectual, dar care totodată trebuie să fie tot mai vigilentă vizavi de studenţii străini pe care îi primeşte întrucât printre ei se pot număra şi spioni.

In acest context şi ţinând cont de cele enumerate mai sus, raportul senatorial propune ca ingerinţele străine să devină o prioritate politică. Printre celelalte 25 de recomandări pe care le face, raportul insistă pe faptul ca cercetătorii să semnaleze în mod obligatoriu în tezele lor, în lucrările post-doctorale şi în publicaţiile ştiinţifice eventualele ajutoare directe sau indirecte de care au beneficiat din partea unor state extra-europene. In fine, senatorii francezi sugerează ca pentru a contracara clasamentul anual de la Shanghai, Uniunea europeană să creeze un clasament al universităţilor fondat pe respectarea libertăţilor academice şi a integrităţii ştiinţifice.

 
Ingerinţele chinezeşti în universităţile franceze, subiect de preocupare pentru senatorii francezi