Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


2040: Maşini cu zero emisii poluante – la asta s-au angajat 32 de state şi mai mulţi producători de autoturisme

Angajati ai Volkswagen asambleaza o masina electrica într-o uzina a grupului auto din Dresda, 8 iunie 2021.

Acordul nu a fost semnat de primele două pieţe auto mondiale – China şi Statele Unite. Sunt absente din el naţiuni producătoare dar şi mari consumatoare de autoturisme: Germania, Franţa, Spania, Italia, Coreea de Sud, Japonia.

Acordul, încheiat în cadrul COP26, la Glasgow, prevede ca până în 2040 să fie încetată fabricarea de maşini pe bază de combustibil, în cadrul eforturilor mondiale de reducere a emisiilor poluante.

Anunţul este privit cu scepticism de principalele organizaţii pentru mediu, în condiţiile în care transportul este unul dintre cele mai poluante sectoare.

Flavien Neuvy este economist şi crede că în acest domeniu, nu mai este drum de întoarcere: «Ce va constrânge constructorii de maşini să treacă la 100% producţie electrică sunt reglementările locale, în materie de emisii, pe care vor trebui să le respecte. În Europa, spre exemplu, obiectivul este interzicerea maşinilor pe bază de combustibil până în 2035. De fapt, dacă ne uităm mai atent, constructorul nu mai are vreo posibilitate, dacă vrea să vândă maşini în Europa, trebuie să electrifice maşina pe care o produce, nu mai este cale de întors. Din acest motiv se angajează şi mai puternic în prezent".

Cum ar trebui să privim faptul că marii poluatori nu au semnat acest acord?

Flavien Neuvy: "China mizează pe electrificarea maşinilor. Constructorii de automobile din China trebuie să vândă şi ei maşini electrice. Se ştie că maşinile electrice ameliorează calitatea aerului şi nu trebuie să amintim că pentru marile metropole chineze, poluarea este un adevărat subiect de sănătate publică".

Promisiunile sunt multe dar până una alta, mulţi specialişti avertizează asupra unei posible penurii de baterii electrice. Ar fi posibil?

Flavien Neuvy: "Pentru fabricarea acestor baterii este nevoie de litiu, cobalt şi multe metale rare iar zăcămintele s-ar putea diminua, pe de o parte, iar apoi aceste metale rídică şi probleme de mediu deoarece, spre exemplu, pentru a fi extras litiul este nevoie de multă apă. Deci nu este uşor şi nici neutru din punct de vedere al protejării mediului. Astfel că dacă piaţa se intensifică brusc, pot exista consecinţe asupra mediului. Dacă vrem să producem mai multe maşini electrice, trebuie să alegem cu bine energia. Cu siguranţă am face bine să nu alegem cărbunele. Căci dacă înlocuim petrolul cu o electricitate din cărbune, pentru mediu, bilanţul este mai puţin bun".  

Specialistul francez crede că în cazul tirurilor, soluţia ar putea fi hidrogenul în locul combustibilului.