Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


«Destination France»: un inedit plan de ajutorare a turismului

Place Vendôme din Paris, "epicentrul" luxului din capitala Frantei, 22 noiembrie 2021.

«Un turism mai calitativ». Iată ce îşi doreşte Jean Castex. Premierul Franţei a prezentat zilele trecute un ambiţios plan de relansare a turismului, sector afectat puternic de pandemia de Covid. Cu această ocazie, şeful guvernului de la Paris a fixat ca obiectiv ca Franţa să devină în 2030 prima destinaţie de turism durabil, ţara fiind déjà prima destinaţie turistică mondială.

«Trebuie să propunem experienţe turistice cu mai multă valoare adăugată». Iată idea promovată de Jean Castex în momentul în care şi-a prezentat planul de ajutorare a sectorului turistic. Un plan dotat, pentru următorii 2 ani, cu aproape 2 miliarde de euro.

In opinia primului ministru francez, «pandemia a accelerat nişte tendinţe de fond precum tranziţia ecologică. Se exprimă, din partea clienţilor, dorinţe tot mai mari în favoarea unui turism responsabil. Apoi există tranziţia digitală care este une din principalele chei pentru a ameliora experienţa clienţilor» a mai spus Castex prezentându-şi planul botezat «Destination France».

Planul de aproape 2 miliarde de euro a făcut obiectul unor consultări cu profesioniştii sectorului dar şi cu colectivităţile locale. Banii vor veni în mahjoritatea cazurilor sub formă de împrumuturi.

Astfel, 750 de milioane de euro vor lua forma unor aşa-zise «împrumuturi turism», unealtă pusă la dispoziţie de banca publică de investiţii Bpifrance. Banii aceştia sunt destinaţi IMM-urilor din sectorul turistic care au nevoie să se modernizeze.

Alte 500 de milioane de euro  sunt «împrumuturi de relansare a turismului». E vorba de împrumuturi pe termene mai lungi gestionate de Banca teritoriilor. Banii vor fi destinaţi investiţiilor importante realizate de antreprize sau colectivităţi.

In fine, 650 de milioane de euro vor lua forma unor noi credite şi vor folosi la diverse lucruri: pentru a-i ajuta pe cei mai săraci să plece totuşi în vacanţă, să atragă din nou firmele să vină la târguri şi saloane, să favorizeze cicloturismul construind noi piste rezervate bicicliştilor sau să ajute la dezvoltarea unui turism responsabil. Idea finală fiind de a face din Franţa prima destinaţie de turism durabil la orizontul anului 2030.

De notat că acest plan de aproape 2 miliarde vine după ce statul francez a injectat déjà 38 de miliarde de euro în turism, în perioada crizei sanitare, fie sub formă de împrumuturi garantate de stat – şi rambursabile în 4 ani – fie finanţând şomajul tehnic acolo unde era nevoie şi se putea.

Planul guvernamental francez a fost primit cu oarecare reţinere. Astfel colegii de la ziarul Le Monde notează că «nu s-a anunţat nicio măsură în privinţa principalelor frâne pentru a-i atrage pe oameni în sectorul HoReCa şi anume condiţiile de muncă şi salariile. Ori, recentele negocieri dintre patroni şi sindicalişti au scos în evidenţă o uriaşă prăpastie» scrie ziarul de seară. Tot Le Monde se întreabă apoi dacă «nu cumva obiectivul de a face din Franţa prima destinaţie a turismului durabil nu este contradictorie cu subvenţiile ce sunt acordate turismului de afaceri - cel mai mare emiţător de gaze cu efect de seră – şi atenţiei pentru reţetele aduse de turiştii străini».

De partea sa, principalul sindicat patronal din sectorul HoReCa a salutat «voinţa politică» a guvernului dar a insistat din nou pe revendicarea sa numărul unu şi anume prelungirea la mai mult decât cei 4 ani actualmente prevăzuţi pentru a rambursa faimoasele împrumuturi garantate de stat. «Nu putem rambursa aşa repede aceăti bani pentru că făcusem investiţii şi împrumuturi şi înainte de Covid» insistă liderul sindicatului UMIH. Bruno Le Maire, ministrul francez al Economiei, a respins însă orice nouă amânare generalizată a rambursării acestor împrumuturi acordate firmelor afectate de criza sanitară dar a promis «soluţii de la caz la caz».

Reamintim că în Franţa, înainte de Covid, adică în 2019, sectorul turismului reprezenta 7,4% din PIB-ul ţării şi 9,5% din locurile de muncă. Cele 90 de milioane de turişti străini care au venit acum doi ani în Franţa au generat reţete de 170 de miliarde de euro.

 
«Destination France»: un inedit plan de ajutorare a turismului