Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa: Apariţie editorială despre cum putem construi o lume mai bună

petite_couv_livre_leguern_petrache_a_l_aube_de_l_humanite.jpg

O nouà aparitie editorialà co-semnatà de Laura Petrache.
O nouà aparitie editorialà co-semnatà de Laura Petrache.

In Franţa a apărut volumul „A l’aube de l’humanité. Idées concrètes pour changer le monde” – „In zorii umanităţii. Idei concrete pentru a construi o lume mai bună” (editura L’Harmattan). Co-autorii cărţii – Laura Petrache şi Yannick Le Guern – propun un diagnostic complet al actualelor şi viitoarelor crize şi sugerează noi viziuni, metode şi concepte pentru a construi o umanitate mai bună. Despre acest eseu filosofico-politic ne vorbeşte în cele ce urmează Laura Petrache.

Laura PETRACHE: Această lucrare este prezentată sub forma unui eseu de filosofie și acțiune politică concretă. În prima parte a cărții eu și Yannick realizăm un diagnostic global al crizelor actuale. Proiectul politic pe care îl propunem ca alternativă se bazează pe o cetățenie activă, pe o societatea evolutivă și ceea ce noi numim o practică umanistă antreprenorială. Mai mult decât atât, definim și punem bazele unui nou contract societal, a unui stat republican pentru a crea o societate mult mai armonioasă.

Vasile DAMIAN: Cum ați spus și dumneavoastră, cartea începe cu un lung capitol consacrat diagnosticării situației în care ne aflăm azi. O lume a crizelor: societală, identitară, a umanității, o lume în criză. Totuși sunteți optimistă. Spuneți că o renaștere este posibilă. Ne vorbiți despre un nou concept, cel puțin pentru mine, o societate eudemonică. Ce este eudemonismul?

LP: Eudemonismul se manifestă prin faptul că este foarte diferit de o utopie. Este o utopie concretă, în sensul în care eudemonism înseamnă binele în comun sau bunăstarea colectivă. Sunt idei pentru a putea construi, a co-construi împreună o societate coezivă și mult mai fericită.

VD: În fapt putem să rezumăm prin a spune că fericirea ar fi scopul vieții, nu?

LP: Se poate spune și așa ceva. Sau putem rezuma acest eudemonism sub forma unei umanități globale. Putem poate reprezenta ființa umană ca purtător al evoluției societale.

VD: Printre metodele pe care le propuneți ca să ajungem la această societate, metode care nu există în Europa de vest și mai ales în Franța, se numără social design, transition design, acțiuni axiologice și abordări holonomice. Iarăși sunt niște termeni noi pentru mine. Despre ce e vorba?

LP: Despre o societate bazată pe inovație și pe anumite concepte care există deja și pe care le putem aplica. Acțiunea axiologică înseamnă colaborarea și inteligența colaborativă a cetățenilor într-un proiect, de exemplu. De asemenea, am vorbit despre transition design sau designul pentru tranziției, cum putem crea împreună soluții pentru aceste crize și cum putem evolua în acest tip de societate altfel. În tot ceea ce întreprindem putem avea un impact societal pozitiv chiar dacă suntem un om politic, o personalitate, un cetățean alfa.

VD: Pentru a da naștere unei noi democrații insistați pe instaurarea unei așa zise cetățenii transnaționale. Ideea are sens mai ales într-o lume globalizată precum cea în care trăim azi. Dar totodată, dacă ne uităm împrejur vedem că naționalismul revine în forță. Nu e oarecum utopică ideea dumneavoastră?

LP: Nu cred că este utopică. Ideea de cetățean global, transnațional chiar foarte veche. Pentru a pune bazele unui proiect concret pentru umanitate trebuie să recunoaștem că acest concept poate avea părți foarte bune. Cum ar fi acela de a recunoaște faptul că la bază suntem toți o identitate hibridă. Eu sunt mamă, cetățean, sunt născută în România, am crescut în Statele Unite și am devenit cetățean francez acum mai bine de 15 ani. Nu mă pot defini ca un cetățean simplu român, dar pot sublima spiritul acestei țări magnifice în care m-am născut, cu atât mai mult cu cât Statele Unite mi-au adus acest spirit de a întreprinde lumea, de a o schimba, de a aduce ceva bun și pozitiv pentru comunitatea în care m-am născut și în care evoluez. Iar în Franța m-a influențat această gândire filosofică universalistă și umanistă de care m-am atașat foarte mult de când eram tânără. Transnaționalismul sau această identitate hibridă, cum o numi astăzi, poate oferi o societate prosperă în care fiecare se poate realiza individual și în același timp pot contribui la societate în comun prin anumite proiecte.

VD: În lumea post covid spuneți că trebuie găsit un nou model economic. Printre cele 12 propuneri de măsuri economico-politice pe care le faceți sugerați, de exemplu, de a înlocui capitalismul distrugător printr-o societate a abundenței și a cooperării.

LP: Propunem bazele unui proiect concret pentru o umanitate mai bună cu niște paradigme reînnoite, precum republica universală, cu o acțiune politică bazată pe un nou contract societal responsabil și ecocetățean, cu anumite axe de inovare societală bazate pe noi practici de cooperare. Într-adevăr, capitalismul poate avea punctele sale negre. Eu spun că această societate de abundență poate fi bazată pe teoria darului. În sociologie teoria darului presupune că, de exemplu, patru zile pe săptămână putem oferi comunității sau lumii ceva la care noi suntem foarte buni. Dumneavoastră sunteți un om al literelor și al jurnalismului. Puteți crea o comunicare, puteți ajuta copiii, tinerii, pe care doresc să se formeze în acest lucru. Alte persoane pot fi manuale, pot avea o atribuție mult mai artistică. Pot aduce spiritului uman bucurie, un zâmbet. Schimburile interculturale, intergeneraționale sunt foarte importante în societatea actuală. Și le-am uitat. Această contribuție societală poate provoca un bun comun care poate fi utilizat de toată lumea.

VD: În paralel cu lansarea acestei cărți ați lansat și o campanie internațională în mai multe limbi de sensibilizare și de crowdfunding. De ce, la ce folos?

LP: Ne-am gândit că pentru a  construi o umanitate mai bună și proiecte care pot aduce această societate eudemonică în mod concret în lumea noastră să creăm o campanie internațională numită Be one humanity, cu scopul de a combate discursul instigator la ură. Ea poate contribui la schimbarea atitudinilor, a comportamentelor. Și nu în ultimul rând în a sprijini financiar viitoarele proiecte pentru construirea unei umanități mai bune, în mod clar apariția unei noi generații de antreprenori societali cu impact pozitiv. Oriunde ai fi, oricine ai fi pe aceste cinci continente vei putea aduce ceva societății și vei putea contribui la un bun comun. Câștigurile generate din carte și din campanie vor fi utilizate în totalitatea pentru finanțarea și pentru acompanierea proiectelor. Eu sper că vor fi proiecte colaborative pentru a sprijini această generație.