Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Molière, autor subversiv în România comunistă – interviu cu Doina Papp

cabala_bigotilor.jpg

Octavian Cotescu îi interpreta atît pe Molière cît și pe Tartuffe la Teatrul Bulandra, în regia lui Alexandru Tocilescu.
Octavian Cotescu îi interpreta atît pe Molière cît și pe Tartuffe la Teatrul Bulandra, în regia lui Alexandru Tocilescu.
Sursa imaginii: 
Arhive Teatrul Bulandra

Data de 15 ianuarie are o mare semnificaţie în România pentru că este ziua de naștere a lui Eminescu. Tot într-o zi de 15 ianuarie s-a născut, în Franţa, Molière, autor de geniu pe care francezii îl sărbătoresc în mod special anul acesta.

De fapt se împlinesc 400 de ani de la nașterea acestui mare dramaturg și om de teatru, Molière.

Începînd cu data de 15 ianuarie va fi lansat și Anul Molière în Franţa, cu o multitudine de evenimente. Să vedem însă, împreună cu criticul de teatru Doina Papp, cum era montat Molière în România în anii comunismului.

Colegul nostru Matei Vișniec a stat de vorbă cu Doina Papp, pornind de la o observaţie: piesele lui Molière nu au fost niciodată interzise, în anii comunismului, în România, ele fiind considerate ca facînd parte din patrimoniul culturii universale. Regizorii români au reușit să pună însă în evidenţă numeroasele note subversive din piesele dramaturgului francez, și să creeze în anii dictaturii ceaușiste spectacole efectiv subversive, chiar explozive.

Un bun exemplu este asocierea piesei lui Molière “Tartuffe” cu piesa lui Bulgakov “Cabala bigoţilor”, la Teatrul Bulandra, în regia lui Alexandru Tocilescu, în 1982. Marele actor Octavian Cotescu îi interpreta la acea oră atît pe Molière în piesa lui Bulgakov cît și pe Tartuffe în piesa lui Molière.