Studiu: Bacterii rezistente la antibiotice cauzează milioane de decese anual

Mai bine de 1,2 milioane de oameni au murit în 2019 ca urmare a unor infecţii cu bacterii rezistente la antibiotice.

Sursa imaginii:
Getty Images

Mai bine de 1 milion de persoane au murit în 2019 din cauza unor bacterii rezistente la antibiotice. Cifra este mai mare decât în cazul deceselor cauzate de SIDA ori de malarie. Un studiu a fost publicat în acest sens în publicaţia ştiinţifică The Lancet.

Fenomenul de rezistenţă la antibiotice este strâns legat de utilizarea masivă ori incorectă a acestor medicamente.

Altfel spus, antibioticele sunt prea des folosite ori sunt administrate atunci când nu este cazul şi pentru boli pentru care există alte soluţii mai la îndemână.

Este un fenomen cunoscut, dar, pentru prima dată, oamenii de ştiinţă au reuşit să măsoare impactul avut, în mai bine de 200 de ţări.

Rezultatul studiului confirmă faptul că acestă rezistenţă la antibiotice reprezintă o ameninţare mondială pentru sănătate, în special în statele sărace.

Thierry Naas este şefului laboratorului de microbiologie de la Spitalul parizian Kremlin Bicêtre: "Este o problemă planetară. În unele regiuni, în special în Asia, există o rată de rezistenţă foarte ridicată la antibiotice iar acolo medicii se regăsesc într-un impas terapeutic, situaţii ce au devenit tot mai frecvente. Ce este mai nou, este că astfel de situaţii se înregistrează şi în Franţa. Există bacterii ce devin din ce în ce mai rezistente. Unele sunt de vină de infecţii banale – infecţii urinare spre exemplu- ori, care determină unele complicaţii la care nici nu ne-am fi gândit până în urmă cu câţiva ani. Prioritatea este acum cercetarea – găsirea de noi terapii. Stim pe ce antibiotice ne putem baza în mod cert, unele noi sunt dezvoltate în prezent, iar atuul ar fi să descoperim şi alte tratamente pentru a fi cu un pas înaintea bacteriilor".

Africa subsahariană şi Asia de Sud sunt regiunile care au cel mai mult de suferit de pe urma utilizării masive de antibiotice.  Aici mor 24 de oameni la 100.000 de locuitori. În statele dezvoltate, proporţia este de 13 oameni la 100.000 de locuitori – 13 oameni îşi pierd viaţa din cauza utilizării greşite a antibioticelor.

1 deces din 5 intervine în cazul unor copii cu o vârstă de sub 5 ani, în special în ţări în care există un venit mic.

Infecţii obişnuite ce pot fi, în mod normal, tratate, devin incurabile, deoarece bacteriile care le cauzează au devenit rezistente la antibiotice. Este cazul celor mai multe infecţii ale sângelui ori ale căilor respiratorii.