Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


UE interzice RT şi Sputnik dar conturi false ruseşti sunt utilizate pentru a dezinforma

canalul_rt_a_obtinut_autorizatia_sa_emita_in_franta_in_decembrie_2017.jpg

Canalul RT a obtinut autorizatia sa emita în Franta, în decembrie 2017.
Canalul RT a obtinut autorizatia sa emita în Franta, în decembrie 2017.
Sursa imaginii: 
AFP

În Franţa, ministrul de Externe, Jean-Yves Le Drian, anunţă că măsuri vor fi luate de urgenţă împotriva «organelor de propagandă rusească ce conduc acţiuni de dezinformare în Europa». Duminică a fost decisă interzicerea în UE a canalelor RT (fostul Russia Today) şi Sputnik, pentru a nu mai difuza “minciunile” despre războiul dus de Moscova în Ucraina. Declaraţia aparţine preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. O decizie similară a fost luată de doi importanţi furnizori de televiziune din Canada – grupurile Bell şi Rogers care au hotărât să nu mai difuzeze canalul de informaţii RT. Interzise în lume, dar, în continuare disponibile pe internet. De altfel, grupul de hackeri "Anonymous" a revendicat, luni, un atac cibernetic care a paralizat mai multe site-uri de media ruseşti. Iar Meta anunţă că a închis mai multe conturi false ce sunt afiliate Rusiei.

Timp de câteva minute, pe site-urile agenţiilor de presă, de stat, TASS şi RIA Novosti dar şi al publicaţiei Kommersant, al cotidianului pro-Kremlin Izvestia precum şi al Forbes Rusia – se putea citi un mesaj prin care se cerea «sfârşitul invaziei ruseşti a Ucrainei».

«În câţiva ani, vom ajunge să trăim ca în Coreea de Nord. De ce avem nevoie de aşa ceva? Pentru ca Putin să se regăsească în cărţile de istorie? Acesta nu este războiul nostru, să îl oprim”, se putea citi în mesajul postat de "Anonymous".

Grupul de hackeri scrisese şi că "acest mesaj va fi şters iar unii dintre noi vor fi concediaţi ori puşi în închisori. Nu mai putem continua aşa», iar textul acuza «indiferenţa» jurnaliştilor din aceste redacţii vizate de atacul cibernetic.

Acelaşi grup de hackeri a revendicat şi atacul asupra Ministerului rus al Apărării. Baza de date – ce conţine emailuri, telefoane și parole ale oficialilor au fost publicate pe internet. A fost atacat şi site-ul Kremlinului și al Dumei de stat.

Organizaţia NetBlocks, specializată în supravegherea internetului, în întreaga lume, a semnalat, la rândul ei, într-un raport, un acces mult îngreunat la site-urile principalilor 4 operatori de telefonie din Rusia - Rostelecom, MTS, Beeline şi Megafon.

Iar Meta anunţă că grupuri pro-ruse orchestrează diverse campanii de dezinformare pe reţelele sociale, cu ajutorul unui profil fals ori a unor conturi piratate. Conturile s-au activat în ultimele zile pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Telegram dar şi pe două reţele ruseşti - Odnoklassniki şi VK.

Grupări pro-ruse orchestrează diverse campanii de dezinformare pe reţelele de socializare, prin intermediul unor conturi fictive ori a unor conturi piratate, prin care prezintă false informaţii, anunţă Meta, care, precizează că a legat conturile false de persoane din Rusia şi din Ucraina precum şi de organizaţii precum NewsFront şi SouthFront din Crimeea.   

Potrivit Statelor Unite, NewsFront şi SouthFront sunt organisme de dezinformare care lucrează la ordinele serviciilor de informaţii ruseşti. Aceste organizaţii se află pe lista entităţilor sancţionate de Washington pentru că au încercat să influenţeze alegerile prezidenţiale din 2020, din Statele Unite.

După ce Meta a catalogat de false mesaje publicate de media de stat ruseşti, la rândul ei, Moscova a anunţat că va limita accesul la Facebook. Iar internauţii din Rusia au greutăţi în a accesa, spre exemplu, pozele postate pe Facebook.

Un responsabil de la Meta spune că nu va închide canalele sale deoarace, spre exemplu ”Instagram şi Facebook sunt utilizate în Rusia pentru organizarea de manifestaţii împotriva războiului şi ca sursă de informaţie independentă”. 

În schimb, Twitter a fost, parţial, blocat în Rusia. Autorităţile ruseşti s-au revoltat, după ce pe această reţea au apărut imagini care dezminţeau afirmaţiile formulate de propaganda rusească.

Revenind la canalul RT, în Franţa, el a fost autorizat să emită în 2017. Un an mai târziu, în 2018, canalul a fost sesizat la autoritatea ce se ocupă de audiovizualul francez pentru lipsa de «onestitate» în prezentarea războiului din Siria, mai exact, pentru «lipsă de onestitate, a rigorii informaţiilor şi a diversităţii opiniilor».

Dar, canalul nu a fost sancţionat în Franţa.

În schimb, unul dintre prezentatori, Frédéric Taddeï, a decis, în aceste zile de război, să suspende talk-show-ul cotidian. El şi-a justificat decizia prin faptul că doreşte să rămână “loial Franţei, într-un moment în care ţara sa se află în conflict deschis cu Rusia”.  

La rândul ei, Reporteri Fără Frontiere atenţionează, într-un comunicat, că în Rusia, autorităţile au instaurat o cenzură oficială cu privire la «operaţiunea specială» aflată în curs. Presa trebuie să utilizeze informaţii şi date ce provin doar din surse oficiale ruseşti, după cum a atenţionat Roskomnadzor – agenţia rusă de monitorizare a presei.  În caz contrar, vor fi anchetaţi pentru “difiuzarea de false informaţii”.

În ultimul Clasamentul mondial al libertăţii presei, cel din 2021, Rusia ocupă locul 150, dintr-un total de 180 de state. Ucraina ocupă locul 97.