Cannes 2022: Viaţa intimă a lui Piotr Ilici Ceaikovski, subiectul filmului realizat de Kirill Serebrennikov şi prezentat în competiţie

4804a5409c6c0401dde2a25a419d3fc64a40a0f1.jpeg

Alyona Mikhailova în rolul Antoninei Ceaikovski.
Alyona Mikhailova în rolul Antoninei Ceaikovski.
Sursa imaginii: 
Hype Film

După paietele, rochiile decoltate şi smokingurile care au defilat marţi seara pe covorul roşu în deschiderea celei de-a 75-a ediţii a Festivalului de film de la Cannes, miercuri s-a intrat în tradiţionalul ritm de croazieră al celui mai mare festival de cinema din lume. Două filme pe zi sunt proiectate în competiţia «mare», cea pentru La Palme d’or. Unul dintre ele s-a aplecat asupra vieţii intime a lui Piotr Ilici Ceaikovski, un compozitor căruia i-a plăcut mult mai mult compania tinerilor băieţi decât cea a femeilor.

Primul film care a fost proiectat se numeşte «Soţia lui Ceaikovski» şi a fost realizat de rusul Kirill Serebrennikov. După cum ne-o spune titlul, este vorba de povestea Antoninei Miliukova, tânăra femeie înstărită şi strălucită ce se va mărita cu profesorul ei de muzică, compozitorul Piotr Ilici Ceaikovski. Dragostea pe care i-o poartă Antonina muzicianului devine obsedantă, motiv pentru care tânăra femeie este respinsă, aproape repudiată după nici trei luni de mariaj. Un mariaj dealtfel neconsumat cum se spune. Cu toate acestea, în ciuda depresiei lui Ceaikovski, mânată de sentimente nemărginite, Antonina acceptă să îndure orice pentru a rămâne alături de bărbatul pe care îl iubeşte dar degeaba. După două ore şi jumătate cât a durat filmul, criticii avertizează déjà: actriţa care o interpretează pe Antonina, Alyona Mikhailova, are viitorul asigurat şi este o canidată serioasă pentru premiul de interpretare feminină.

Serebrennikov, extrem de implicat în apărarea comunităţii LGBT din Rusia, a fost impresionat de personajul lui Ceaikovski dar şi de viaţa intimă a acestuia, viaţă ce este şi azi un subiect tabuu în Rusia lui Vladimir Putin. Intr-un recent interviu acordat ziarului Le Monde, regizorul povesteşte cum în 2012 ministrul rus al Culturii i-a împărtăşit nemulţumirea lui Serebrennikov apropo de proiectul lui de film. «Ceaikovski nu era homosexual. Nu vă vom autoriza să arătaţi ceva legat de homosexualitate. Avem nevoie de un film despre Ceaikovski heterosexual» i-a spus oficialul de la Moscova regizorului rămas cu gura căscată. Serebrennikov a băgat deci scenariul într-un sertar unde a rămas 8 ani. De abia în 2020 a fost realizat şi acum, doi ani mai târziu, este aşadar prezentat la Festivalul de la Cannes.

Să amintim în acest context ceva mai multe despre autorul acestui film, cel care este condiserat copilul teribil al cinemaului rusesc. Kiril Serebrennikov, întrucât despre el este vorba, este un «abonat» la Cannes. Am putea spune însă un «abonat virtual» întrucât până acum, cu toate că a fost selecţionat în 2018 cu pelicula «Leto» şi anul trecut cu «Febra lui Petrov», Serebrennikov nu s-a putut deplasa de la Moscova la Cannes din cauza unor obscure şinace administrativo-fiscale pe care i le-au făcut oficialii ruşi, supăraţi probabil pe libertatea de expresie prea mare pe care şi-o asuma regizorul. Acum o lună însă, din cauza - sau graţie - războiului din Ucraina, Kiril Serebrennikov, a cărui mamă este ucraineană, a putut pleca în fine din Rusia pentru a se exila la Berlin. Aşadar regizorul este prezent aici, pe Croazetă, în carne şi oase după ce două ediţii la rând numele său nu a putut fi decât scandat sau afişat pe pancarte protestatare.