Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Olivier Py, directorul Festivalului de Teatru de la Avignon: "Realul a devenit fictiv"

pentru_olivier_py_2022_este_ultima_editie_a_festivalului_de_la_avignon_pe_care_o_conduce._stafeta_va_fi_preluata_de_dramaturgul_portughez_tiago_rodrigues.jpg

Pentru Olivier Py, 2022 este ultima editie a Festivalului de la Avignon pe care o conduce. Stafeta va fi preluata de dramaturgul portughez Tiago Rodrigues.
Pentru Olivier Py, 2022 este ultima editie a Festivalului de la Avignon pe care o conduce. Stafeta va fi preluata de dramaturgul portughez Tiago Rodrigues.
Sursa imaginii: 
Cristina Teaca

Continuă euforia Festivalului de Teatru de la Avignon 2022. Este ultima ediţie, însă, pentru Olivier Py, cel care a condus festivalul din 2013 încoace.

După doi ani marcaţi de pandemia de Covid şi de restricţiile sanitare, 2022 este anul războiului în Ucraina. Iar războiul, în general, se regăseşte în multe din piesele din această ediţie a Festivalului de la Avignon.

Despre război şi despre pace - RFI a stat de vorbă cu Olivier Py – directorul acestei ediţii: "Trebuie spus că, ceea ce se întâmplă la Avignon, timp de 3 săptămâni, este o utopie. Aceea de a trăi împreună. Chiar dacă nu facem politică, totul este politic. Noi suntem în pace. Legătura între artişti este mai importantă decât cea care există între state. Nu ducem un război doar cu armele. Putem să îl ducem şi cu poveşti. Nu trăim doar din ideologii ci şi din mituri, din legende. În 2022, lumea trebuie să reînveţe ce e real. Suntem cu toţii închişi în spatele unui ecran. Iar teatrul chiar asta ne învaţă, ce e real. Este cel mai simplu lucru. Iar generaţia actuală se află în faţa unor provocări nemaiîntâlnite. Iar una dintre ele este faptul că pierdem realul. El a deveit fictiv. Iar a doua provocare este ecologia. Iar această temă este foarte prezentă în spectacole.

Cred că oamenii ar trebui reuniţi, în linişte şi în tăcere şi le-ar trebui amintit un lucru esenţial, că sunt muritori. Iar apoi, ar trebui să devenim conştienţi că fiecare dintre noi avem un angajament faţă de cei din jurul nostru. Între teatru şi om este o legătură ce nu poate fi distrusă. Nu cred că putem face teatru dacă nu suntem umanişti. Chiar şi teatrul cel mai monstruos, cel mai negru, cel mai sângeros, acest teatru ne spune cum să trăim cu demnitate.

Dar, într-un moment de război este totuşi mai bine să fim uniţi, e mai bine împreună şi în acord să ducem această luptă.

Cultura nu acţionează niciodată printr-o manieră războinică. Ea nu încearcă să câştige ci să convingă. Dar, o democraţie nu poate exista fără cultură şi educaţie. O civlizaţie este în primul rând una culturală, ea nu poate exista doar financiar ori tehnologic.

Iar acest lucru încercăm să amintim, cât mai modest în aceste 3 săptămâni, în minunatul oraş Avignon”.

RFI: Conduceţi acest festival din 2013. Iar la fínele acestei ediţii ştafeta va fi preluată de dramaturgul Tiago Rodriguez, portughez foarte cunoscut pentru píesele sale, în Franţa. Dacă ar fi să rememoraţi un moment care v-a marcat, care ar fi acela?

Olivier Py: "Este dificl să aleg doar un moment, căci au fost atâtea care m-au marcat. Dar, personal, am fost impresionat când am reuşit să aducem pe scenă 10 deţinuţi de la închisoarea Avignon Le Pontet, pentru a juca Hamlet. Iar unii dintre ei nu au mai ieşit din penitenciar, până atunci​, de 15 ani. Am putut să repetăm şi să jucăm în faţa unui public. Emoţional a fost foarte puternic. Am avut impresia că proiectul artistic şi cel politic se îmbinau. Iar publicul a aplaudat".

Se întâmpla în 2017 şi era pentru prima dată când pe scena Festivalului de la Avignon puteau fi văzuţi deţinuţi. Iar spectacolul a fost prezentat în secţiunea IN a festivalului.

Ulterior, în 2019, 8 deţinuţi de la acelaşi penitenciar au jucat în Macbeth de Shakespeare.