Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Şoferii francezi utilizează, în număr tot mai mare, carburant bio realizat din sfeclă, porumb și grâu

biocarburantul_are_un_succes_tot_mai_mare_in_franta.jpg

Biocarburantul are un succes tot mai mare în Franta.
Biocarburantul are un succes tot mai mare în Franta.
Sursa imaginii: 
IStock

În Franța, mii de șoferi se întreabă dacă este cazul să renunțe la carburantul tradițional, tot mai scump în ultima perioadă, ori, să recurgă la superetanol – combustibilul E85. Vorbim de un amestec de biocombustibil (sau agrocarburant), etanol și benzină SP95 . În Franța, prețul unui litru de superetanol costă 0,90 de cenți iar benzina SP95 costă 2,10 euro/ litrul.

Unul dintre cei care ezită dacă să recurgă la acest tip de agrocarburant este parizianul Michel.

El a făcut un calcul pornind de la benzina pe care o utilizează zilnic - SP95 care îl costă 2,10 euro/ litrul. Un plin la autoturismul Peugeot 2008 cumpărat de ocazie, îl va costa 2.500 de euro, pe an.

Un kit de conversie instalat pe mașină i-ar permite să utilizeze superetanol. Ar economisi pe an 1.250 de euro din carburant. Iar prețul pentru instalarea unui kit de conversie, adică 1.000 de euro, ar fi amortizat în 6 luni, grație unui ajutor oferit de autoritățile regionale, în valoare de 500 de euro.

La fel ca Michel, mii de șoferi se întreabă dacă nu a venit momentul pentru a renunța la benzină și motorină, ori gaz, și să utilizeze acest combustibil E85. El conține între 65 % și 85 % etanol agricol produz, în proporție de 90 %, din sfeclă, porumb și grâu.

Deja, mulți au făcut pasul, de când prețul energiei a explodat, pe fondul războiului din Ucraina.

Piața superetanolului E85 a trecut de la un nivel stabil, de 3,5 % din piața combustibililor, în octombrie, la peste 6 %, din martie încoace.

Între ianuarie și mai, 48 000 de kituri de conversie au fost instalate pe mașini, un record, în 5 luni. În total, există undeva la 200.000 de autoturisme care rulează cu acest kit de conversie, în Franța.

Iar numărul de înmatriculări cu vehicule flex-fuel a explodat. Este vorba de mașini care folosesc direct E85. Din martie s-au făcut 5.000 de înmatriculări, comparativ cu 200 în martie 2021 iar în septembrie s-au înmatriculat 900 de autoturisme noi flex-fuel.

În mare parte este vorba de Ford, constructorul american a fost singurul care a pariat pe acest combustibil pentru Franța și a lansat 5 modele flex-fuel.

Cereri există nu doar pentru mașini mici ci și pentru camioane. De altfel, 70 % din emisiile poluante din transportul din Franța provin de la camioane și tiruri.

Acum, pentru vehiculele grele – autobuze, vehiculele care deservesc șantierele – pentru ele a fost creat un biodiesel, realizat 100 % din uleiuri vegetale – rapiță, soia și palmier.

Deoacamdată, în Franța acest biodiesel B100 nu este accesibil particularilor dar inițiativele au început să apară.

În urmă cu mai puțin de o lună, o companie de transport de persoane în autocar, a inaugurat prima sa linie B100 între Paris și Grand-Champ (Morbihan), în apropiere de Vannes. Vorbim de o distanță de 500 de km. O companie de lângă Vannes ce produce biodiesel din rapiță furnizează transportatorului acest carburant.

O altă companie de lucrări publice a semnat la începutul anului un parteneriat cu principalul producător francez de B100 pentru flota de camioane. Iar unele locomotive ce aparțin societății de transport feroviar din Franța, SNCF, funcționează cu B100.