«Mi iubita, mon amour», povestea de dragoste dintre o franțuzoaică și un rom

mi_iubita.jpg

Scenà din filmul "Mi iubita, mon amour" cu Noémie Merlant (dreapta) si Gimi Covaci (stânga) în rolurile principale.
Scenà din filmul "Mi iubita, mon amour" cu Noémie Merlant (dreapta) si Gimi Covaci (stânga) în rolurile principale.
Sursa imaginii: 
cineuropa.org

După ce a fost prezentat anul trecut în selecția oficială de la Cannes, filmul «Mi iubita, mon amour» al regizoarei și actriței franceze Noémie Merlant a ieșit pe ecranele franceze zilele trecute. O ieșire pentru marele public însoţită de critici mai degrabă laudative. Filmul evocă povestea de dragoste a unei franţuzoaice cu un tânar rom, interpretat de Gimi Covaci, de asemenea partenerul de viață al regizoarei și actriței principale din film, Noémie Merlant.

«Mi iubita, mon amour» este un film de ficţiune inspirat mult din viaţa personală a realizatoarei. Noémie Merlant, actriţă franceză de 33 de ani, devenită celebră după rolul jucat în pelicula «Portrait d’un jeune fille en feu» al lui Céline Sciamma, premiu pentru cel mai bun scenariu la Cannes în 2019, a trecut de această dată de partea cealaltă a camerei pentru a realiza «Mi iubita, mon amour». Pelicula a fost şi ea prezentată la Cannes, anul trecut, iar acum ea este proiectată pe marile ecrane franceze având adesea critici foarte bune. 

«Mi iubita, mon amour» este povestea de dragoste a lui Jeanne, interpretată chiar de Noémie Merlant, şi a lui Nino, interpretat de Gimi Covaci, rom originar din România, azi actor francez şi … partenerul de viaţă al lui Noémie Merlant. Cu alte cuvinte, filmul este inspirat direct din povestea de dragoste reală a celor doi protagonişti. 

Filmul a fost turnat integral în România, în mare parte chiar în familia lui Gimi Covaci, rudele acestuia – tata, mama, fraţii, şamd. – jucând-şi propriile roluri în film. Pelicula pleacă de la povestea a 4 tinere venite vara în România ca să se distreze înainte ca una dintre ele să se mărite la revenirea în Franţa. Maşina li se fură însă într-o benzinărie şi cele 4 sunt găzduite de familia unui rom, celebrul Nino – adică Gimi Covaci. Dialogul şi viaţa în comun a franţuzoaicelor cu romii durează câteva zile dând ocazia unor scene extrem de vii şi de naturale. 

De notat că pe lângă iubitul ei, Noémie Merlant a pus pe generic o serie de prietene întâlnite pe băncile unei celebre şcoli de cinema din Paris, le cours Florent, printre care se numără şi Sandra Codreanu. În fapt tot filmul, plecat de la o idee a lui Gimi pe când se pregăteau să plece în vacanţă în România, este creaţia unui grup de prieteni foarte apropiaţi. Scenariul, co-scris de Noémie Merlant şi Gimi Covaci, a fost realizat într-o lună. Echipa de filmare a fost restrânsă – doar 11 persoane – iar filmările au durat numai două săptămâni. Rezultat este un film extrem de spontan, în mare parte improvizat şi plin de libertate în ton şi joc. În fine, să notăm că Titanium, unul dintre cele mai celebre hit-uri ale DJ-ului francez David Guetta realizat cu cântăreaţa australiană Sia, i-a fost oferit gratis de muzician realizatoarei pentru o foarte frumoasă scenă de dans filmată pe o plajă din Constanţa. 

În critica sa, Le Monde notează că filmul, «povestea de dragoste previzibilă între o franţuzoaică şi un tânăr rom, povesteşte de o manieră demonstrativă depăşirea prejudecăţilor între două culturi». Site-ul specializat Cinéséries evocă de partea sa «o operă foarte personală» a lui Noémie Merlant. Le Parisien salută un film «plin de viaţă» plecat de la o simplă poveste de dragoste şi de prietenie. Filmul este «strălucitor prin forma sa şi ne entuziasmează prin prospeţimea, autenticitatea, spontaneitatea şi lejeritatea sa» mai notează ziarul popular.  Revista de cinema Positif compară filmul cu «un imn al libertăţii» iar Libération descrie «un film de dragoste în care sentimentele emană de peste tot». Ziarul catolic La Croix e de părere că primul lungmetraj al lui Noémie Merlant este «solar şi pulverizează toate clişeele anti-ţigani». Revista culturală Les Inrockuptibles salută «şarmul şi sinceritatea» acestui film care «se clatină însă puţin din cauza lejerităţii scenariului scris prea repede şi fără mulţi bani. Filmul este pe alocuri prea şcolar şi prea preocupat de mizele sale politice» mai scrie publicaţia specializată. Criticul de la Figaro este şi mai dur. El descrie această cronică estivală ca pe «un film fără bani pentru un rezultat sărăcăcios. Chiar dacă «Mi iubita, mon amour» este un film sincer, sinceritatea nu ajunge ca să faci un film bun» conchide ziaristul conservator.

 
«Mi iubita, mon amour», povestea de dragoste dintre o franțuzoaică și un rom