Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France

Cronica bilingvă / La chronique bilingue N° 244. De Iași à Edinbourgh dar trecând prin Sadoveanu

Sursa imaginii:
Imagine de pe site-ul Teatrului Luceafàrul din Iasi (arhivà)

Un spectacol al teatrului „Luceafărul” de la Iași va fi prezentat în zilele următoare la Festivalul de la Edinburgh. Mă bucur, dar numai pe jumătate. Sau, și mai exact, pe o treime. Je me réjouis pour les comédiens et pour les réalisateurs du spectacle, pour Ioan Holban, le directeur du théâtre et pour son directeur artistique Oltița Cântec – un nume atât de românesc de parcă-i scos din cărțile lui Sadoveanu, que j’évoque non sans une arrière pensée, comme vous allez le voir. Je me réjouis aussi pour le théâtre roumain et pour le prestige artistique d’un pays qui ne s’est pas encore laissé dissoudre totalement dans la soupe d’une culture mondialiste care e ca balaurul din poveste: are multe capete dar nu știm niciodată de unde a ieșit și care-i sunt părinții, încât nu e de mirare că nu puiește.

Subiectul spectacolului „Stația clovnilor” e cât se poate de simplu. Un clovn așteaptă într-o gară oarecare un train qui a du retard. Et tout ce qui s’y passe devient un spectacle clownesque.

Et voilà mon premier sujet d’amertume. Rien à voir avec le spectacle du théâtre «Luceafărul». A cela près que les clowns, qui ont quitté autrefois les planches pour le cirque, sunt azi siliți, mi se pare, să caute adăpost pe scena teatrelor. Frumos învăluiți într-o metaforă, se amestecaseră deja cu actorii în „Hamlet”-ul lui Alexandru Tocilescu. I-am regăsit apoi – o trupă de clovni adevărați, „Les Malcoma” – în spectacolul aceluiași Alexandru Tocilescu cu piesa lui Matei Visniec Petit Boulot pour Vieux Clowns”, jouée à Paris, au Rond-Point des Champs Elysées. Cette expatriation des clowns qui quittent les pistes de sable ou de sciure pour les planches des théâtres est compréhensible. Le cirque așa cum l-au cunoscut „fetița cu ochi albaștri și căciuliță albă” și Petruș, „feciorul cel mic al unui muncitor de la o fabrică din oraș”, veniți amândoi pentru Fram, ursul polar, nu mai există. Umblătorul pe sârmă își întinde azi firul peste brațul de mare qui sépare le rivage du Mont Saint Michel, les jongleurs et les contorsionistes préfèrent les cabarets et les plateaux de télévision et, suite aux pressions des associations pour la protection des animaux, les tigres de Bengale de miss Ellian sont interdits dans l’arène, ca toate numerele cu animale sălbatece. Caii dresați își expun virtuțile la „Cadre Noir” de la Saumur sau la „Teatrul ecvestru” Zingaro, iar prietenul meu Dimitri, pe care l-am cunoscut pe când era ursar, e de multă vreme sufletul formației „Urs Karpatz” connue dans le monde entier pour ses interprétations de musiques tziganes authentiques, puisées aux sources anciennes. Les spectacles de la formation qui s’intitule abusivement «Le Cirque du Soleil» sunt de fapt o demonstrație de balet acrobatic și-n arenele de azi, numai efectele de sunet și lumină scot din banalitate exercițiile de gimnastică sportivă pe care le vedem cu ocazia diferitelor campionate. Circul agonizează oferindu-și justificări înafara vocației sale et il est naturel que les clowns cherchent eux aussi un refuge où ils puissent exercer leur art. Je me réjouis que le savoir-faire des acteurs du théâtre «Luceafărul» offrent une terre d’asile à cet art menacé d’extinction dar mă necăjesc să constat  că „fetița cu ochi albaștri și căciuliță albă” și Petruș „feciorul cel mic al unui muncitor de la o fabrică din oraș”, nu vor mai cunoaște bucuria caravanei de vagoane bălțate vesel qui traversaient à grand fracas les petites localités vers le lieu où l’on installait le chapiteau.

Mon deuxième sujet de déplaisir vient du fait que j’aurais voulu vous parler davantage de la réalisatrice du spectacle. Hélas, elle a bénéficié d’une bourse aux Etats-Unis. S-a întors de acolo cu o limbă „împestrițată” cum ar spune Sadoveanu. Compania înființată de realizatoarea spectacolului de la Iași se numește Uninvented Theatre”, ce qui de toute évidence ne peut pas se dire en roumain, și se îndepărtează deci de sfera de interes a acestei cronici.

Je vous rassure aussitôt, le spectacle que le théâtre «Luceafărul» de Iași présente au festival d’Edinbourgh este non-verbal și scapă deci „împestrițărilor” la modă.