Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Franța: Sectorul hotelier este foarte afectat de lipsa sezonierilor

sectorul_hotelurilor_si_restaurantelor_inregistreaza_in_franta_o_lipsa_de_personal_-_300.000_de_sezonieri_au_lipsit_pentru_aceasta_vara.

Sectorul hotelurilor si restaurantelor înregistreaza în Franta o lipsa de personal - 300.000 de sezonieri au lipsit pentru aceasta vara.
Sectorul hotelurilor si restaurantelor înregistreaza în Franta o lipsa de personal - 300.000 de sezonieri au lipsit pentru aceasta vara.
Sursa imaginii: 
© AFP / Alain Jocard

Din luna mai, numărul turiștilor care vizitează Franța a tot crescut constant. Sectorul cunoaște însă, o lipsă de sezonieri care au fost așteptați să lucreze în hoteluri și în restaurante. De altfel, în Franța, tot mai multe sectoare înregistrează o lipsă de personal sezonier astfel că au fost acceptați muncitori din afara UE. Statistica Ministerului de Interne arată că de la începutul anului, 22.000 de cetățeni din afara UE au fost acceptați pentru a lucra în Franța.

Franța are aproximativ 1 million de posturi sezoniere.  La începutul anilor 2010, Franța acorda undeva la 1.000 de permise de muncă pentru străinii care doreau să lucreze pe o perioadă limitată iar în 2019, deci înainte de criza sanitară, au fost acordate 5.500 de permise pentru munca sezonieră.

Iar în primele 7 luni din 2022, au fost acordate deja 22.000 de permise de muncă sezonieră.

Laurent Duc este unul dintre liderii primului sindicat patronal din sectorul hotelurilor și restaurantelor din Franța iar el a observat că pur și simplu nu au mai fost căutate o paletă largă de meserii: șoferi de tiruri, salariații agricoli, cei din restaurante și hoteluri.

Când șomajul este la 7% este dificil să fie găsit personal, explică specialistul: "În fiecare an există o carență de 200.000 de angajați. Anul acesta au lipsit, însă, 300.000 de sezonieri. A trebuit să ne adaptăm. Zona pariziană a fost foarte căutată de turiști, așa cum nu a mai fost cazul din 2019. Coasta de Azur a înregistrat inițial, ceva mai puțini turiști, dar, ulterior, au fost multe rezervări de ultim minut. Acum, această lipsă de personal vine pe fondul epidemiei – multă lume s-a reorientat profesional în ultimii 2 ani. E normal, căci unii nu au lucrat absolut nimic timp de mai bine de 6 luni, astfel că acum fac meserii complet diferite. Apoi, șomajul este mic, de 7%. Dar, nu doar noi căutăm personal. Spre exemplu, o tabără din trei a rămas închisă anul acesta, din cauza lipsei de personal".

Nu salariile reprezintă problema principală, explică liderul sindicatului patronal ci, pentru el, conteză foarte mult condițiile de muncă precum și relația între patron și salariat.

Pe de altă parte, seceta puternică înregistrată anul acesta în Franța, a determinat o parte din turiști să se orienteze spre zone care nu au fost prea mult afectate. Astfel că, există zone ce au înregistrat un record de turiști.

Totodată, Laurent Duc explică faptul că factura de gaz pentru hotelul pe care îl deține, a ajuns de la 6.500 de euro la 13.000 de euro, în timpul iernii și se așteaptă la ce poate fi mai rău în iarna care va urma.

Într-un studiu realizat în luna iulie, 53% din patronii de hoteluri și restaurante care au participat la cercetare, nu erau deloc optimiști că activitatea va putea fi reluată, vara aceasta, la nivelul de dinainte de criza sanitară : "Cu o floare nu se face primăvară. Nu putem absorbi 2 ani de deficit de turiști în 4 luni, câte au trecut de când înregistrăm ceva mai mulți turiști.  Suntem optimiști deoarece ne regăsim clienții. Dar, rămâne de văzut dacă vom reuși să ne recuperem clientela de afaceri. Este segmentul care s-a diminuat drastic. O treime din acești clienți au dispărut deoarece toate întâlnirile de afaceri au loc acum prin intermediul internetului."

Inflația tot mai mare, determină turistul francez să reducă din bugetul de vacante, spune Laurent Duc: "Primii care sunt afectați sunt patronii de restaurante. Lumea mănâncă tot mai rar la restaurant. Pe durata unei vacanțe, turiștii obișnuiau să mănânce de mai multe ori la restaurant. Acum, își cumpără din supermarket și mănâncă la plajă. E o realitate. Apoi, patronii de hoteluri au fost nevoiți să majoreze prețurile cu 15% și până la 25%".