Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Franța: Grevă în transporturi, școli, servicii publice

afisul_confederatiei_sindicale_cgt_pentru_greva_din_29_septembrie_2022._sindicalistii_cer_printre_altele_cresteri_salariale_o_reducere_a_timpului_de_munca_-de_la_35_la_32_de_ore_lucrate_pe_saptamana.jpg

Afisul confederatiei sindicale CGT pentru greva din 29 septembrie 2022. Sindicalistii cer, printre altele, cresteri salariale, o reducere a timpului de munca -de la 35 la 32 de ore lucrate pe saptamana.
Afisul confederatiei sindicale CGT pentru greva din 29 septembrie 2022. Sindicalistii cer, printre altele, cresteri salariale, o reducere a timpului de munca -de la 35 la 32 de ore lucrate pe saptamana.
Sursa imaginii: 
CGT

Mai toate domeniile de activitate din Franța se află joi în grevă. Mai multe sindicate au lansat un apel pentru o mobilizare generală. Francezii ies în stradă pentru a cere salarii mai mari și pentru a-și exprima nemulțumirea față de viitoarea reformă a pensiilor.

Sindicatul personalului din învățământ se află în grevă astfel că activitatea din școli și universități este perturbată.

În Paris, 10% din școlile primare sunt închise iar procentul este și mai mare în alte zone din Franța. Acum, în Franța, din 2008 este obligatoriu ca unele grădinițe și școli să rămână deschise, chiar și în cazul unei greve ori a altor evenimente extreme, pentru a putea fi asigurat un serviciu minim necesar.

Spre exemplu, în perioada pandemiei de Covid, unele școli au fost deschise pentru ca dascălii să se poată ocupa de copilașii personalului sanitar, care, a fost extrem de solicitat în acele luni critice.

Iar în cazul grevei de acum, dascălii au trebuit să anunțe părinții că se vor afla în grevă, pentru ca părinții să găsească alternative pentru copilașii lor.

Din cauza salariilor considerate prea mici dar și pe fondul degradării condițiilor de muncă, noul an școlar a început, în septembrie, cu o lipsă acută de dascăli. Practic, lipsesc 4.000 de specialiști la catedră.

Un alt sector ce va fi perturbat este cel al transporturilor. Doar o parte din transportul în comun, din regiunea pariziană, funcționează. Practic,a fost redus numărul de autobuze, metrouri și de RER-uri, cele care, fac legătura între capitală și întreaga regiune pariziană. Unele linii vor fi extrem de perturbate, toată ziua, după cum au anunțat sindicatele din transporturi.

Si tot joi, francezii care doresc să utilizeze trenurile, vor reuși cu greu să o facă. 6 trenuri din 10 circulă. Potrivit SNCF – compania națională de transport feroviar, traficul este perturbat în S-E Franței și pe coasta Atlanticului. În schimb, circulă “aproape normal” trenurile de pe liniile care deservesc Nordul și Estul Franței. Niciun tren Intercités de noapte nu va circula.

Traficul feroviar internațional nu va fi afectat de greva salariaților francezi – trenurile Thalys și Eurostar nu vor fi perturbate și nici legăturile cu Italia și cu Germania. În schimb, este “puțin” afectat traficul feroviar cu Elveția și cu Spania.

Iar o serie de porturi au fost închise, în această dimineață, timp de 4 ore, după cum a anunțat confederația sindicală CJT.

Între timp, continuă și greva începută marți de sindicaliștii de la gigantul TotalEnergies. Salariații celei mai mari rafinării Total din Franța, aflată în Normandie, în N-V țării doresc oprirea completă a unității. Este o operațiune care, din motive de securitate, este cu greu posibilă. Responsabilii grupului au precizat că există stocuri pentru cel mult o lună de zile, în afara stocurilor strategice ale Franței.

Pentru ca această rafinărie să fie oprită, este nevoie de 5 zile și cam tot atâtea pentru a fi repornită. Ceea ce înseamnă 10 zile în care unitatea nu ar produce combustibil.

Franța importă, în mod normal, 50% din nevoile de motorină dar, exportă benzină.   

Practic, doar 2 rafinării dintr-un total de 8, mai funcționează. Mai multe benzinării sunt închise de mai multe zile, din cauza grevei angajaților de la Total.

O creștere salarială, un plan masiv de investiții și angajarea de personal suplimentar – sunt cererile sindicatelor, care, sunt nemulțumite și de viitoarea reformă a pensiilor.