Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Franța: Giganți agroalimentari sunt somați să elimine plasticul din circuitul lor

ong-uri_ce_lupta_pentru_protectia_mediului_alerteaza_asupra_utilizarii_excesive_a_plasticului_de_marile_grupuri_agroalimentare_din_franta.webp

ONG-uri ce lupta pentru protectia mediului alerteaza asupra utilizarii excesive a plasticului de marile grupuri agroalimentare din Franta.
ONG-uri ce lupta pentru protectia mediului alerteaza asupra utilizarii excesive a plasticului de marile grupuri agroalimentare din Franta.
Sursa imaginii: 
AFP/Fred Tanneau

În Franța, 9 giganți agroalimentari sunt somați să lupte mai eficient împotriva poluării cu plastic. Este o premieră în lume dar, plasticul amenință biodiversitatea mondială și sănătatea umană, atenționează cele 3 ONG-uri care se află la originea acestei acțiuni. Printre societățile somate se află Auchan, Carrefour, Danone, Lactalis, Nestlé Franța și McDonald's Franța.

Cele 3 ONG-uri aflate la originea acestei acțiuni - ClientEarth, Surfrider Foundation Europe și Zero Waste Franța – acuză cele 9 grupuri agroalimentare că nu luptă suficient pentru a preveni poluarea cu plastic.

Din 2017, o lege franceză obligă companiile ce au un sediu în Franța și care au peste 5.000 de salariați aici ori 10.000 în lume, să ia măsuri efective pentru a preveni eventualele atingeri ce ar putea fi aduse drepturilor umane ori mediului, de-a lungul canalului de aprovizionare.

Antidia Citores este purtătorul de cuvânt al coaliției formate din aceste 3 ONG-uri și am întrebat-o ce anume le reproșează giganților agroalimentari? 

Antidia Citores: "Ceea ce le cerem, în scrisoarea de somație, este "deplastificarea" procesului de producție. Ceea ce ne dorim este să se angajeze real în a reduce plasticul utilizat și comercializat. Am trimis o somație pentru a rídica, într-un fel, tonul și a-i forța să ia măsuri adecvate pentru a proteja mediul dar și sănătatea umană. Ceea ce am observat, din cifrele prezentate chiar de aceste societăți, este că a crescut cantitatea de plastic utilizată. În plus, noi doar utilizăm legea existentă pentru a le aminti că au obligații legale".

De ce credeți că acești coloși agroalimentari nu fac nimic pentru a reduce plasticul din activitățile lor?  Antidia Citores: "Este o întrebare ce ar trebui să le fie adresată chiar lor. Ceea ce noi ne dorim este un proces prin care să fie redus plasticul utilizat ca ambalaj. Consumatorii se regăsesc, practic, cu produse supra-ambalate. Noi îi atenționăm că trebuie să renunțăm la plastic".

Ambalajele sunt marea problemă? Antidia Citores: "Ambalajele reprezintă doar o parte din problemă. Dacă ne uităm la modul de stocare al produselor, putem observa că ele sunt protejate cu o folie de plastic. Si tot așa mai departe. Ideea este ca aceste companii să conștientizeze că utilizează mult prea mult plastic, că este nevoie să îl reducă drastic, pe întreg teritoriul național. Ca soluție, unele ambalaje pot fi reutilizate pentru a nu fi creat un deșeu suplimentar, deoarece, cel mai bun deșeu este cel pe care nu îl producem".

Companiile somate au un termen de 3 luni pentru a prezenta un plan real de diminuare a plasticului din uzul cotidian.

Reacțiile din partea companiilor nu lipsesc.

McDonald’s Franța susține că prin măsuri decise în ultimii ani, a reușit să evite să pună în circulație 10.000 de tone de plastic, pe an. Iar grupul Auchan susține, într-un comunicat, că lupta împotriva poluării cu plastic este unul dintre obiectivele principale ale companiei.

Potrivit ultimelor estimări ale OCDE – organizația pentru cooperare și dezvoltare economică, undeva la 460 de milioane de tone de plastic au fost produse, în 2019, în întreaga lume. Ele au generat 353 de milioane de tone de deșeuri. Mai puțin de 10% din plastic este reciclat  iar 22% este aruncat în natură ori incinerat sub cerul liber.