Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Franța: Mai puține zboruri aeriene interne

un_avion_easyjet_decoleaza_de_pe_aeroportul_lille-lesquin_pe_8_octombrie_2022.webp

Un avion Easyjet decoleaza de pe aeroportul Lille-Lesquin, pe 8 octombrie 2022.
Un avion Easyjet decoleaza de pe aeroportul Lille-Lesquin, pe 8 octombrie 2022.
Sursa imaginii: 
AFP

Comisia Europeană este de acord ca Franța să renunțe la zborurile interne acolo unde există o legătură în tren, directă, ce poate fi asigurată în mai puțin de 2h30. Este una dintre măsurile prin care Franța dorește să diminueze poluarea atmosferică.

Aproape 24 de de milioane de tone de dioxid de carbon au fost emise în urma traficului aerian, comercial, în Franța, în 2019, potrivit datelor oferite de Direcția generală a aviației civile.

În 2020, cifra este, automat, mai mică, deoarece întreg sectorul a fost oprit pe fondul crizei sanitare. Practic, puțin peste 10 milioane de tone de dioxid de carbon au fost produse de traficul aerian comercial în acest an cu totul special.

Acum, strict transportul aerian intern este vinovat de aproape 5 milioane de tone de emisii poluante, în 2019, în Franța… ceea ce înseamnă circa 20% din emisiile de gaz cu efect de seră.

Asociația Greenpeace Franța arata, într-un raport din 2021, că, în termeni de emisii poluante, în cazul unui singur pasager, diferența dintre un avion și un tren, pentru același traseu, este considerabilă.

Spre exemplu, pentru un traseu Paris-Marsilia, un singur pasager va polua de 53 de ori mai mult, în avion, comparativ cu trenul.

Iar pentru jumătate din conexiunile studiate, Greenpeace a calculat că un traseu în avion este de cel puțin 60 de ori mai poluant decât este cazul pentru același traseu, în tren.

Acum, ecologiștii francezi atenționează că, de fapt, cele trei conexiuni care poluează cel mai mult – Paris - Marsilia, Paris- Nisa și Paris –Toulouse – nu sunt vizate de această interdicție.

ONG-ul de mediu Réseau action climat susține că interzicerea a doar câtorva linii aeriene – Paris – Rennes, Nantes, Bordeaux și Lyon  – va avea un impact ecologic redus.

De fapt, anunțul executivului european vine acum după ce Uniunea Aeroporturilor din Franța a contestat o decizie care a fost luată, inițial, de Guvernul de la Paris.

Motiv pentru care, Comisia Europeană decisese, în urmă cu un an, că va realiza o analiză detaliată al proiectului francez.

Iar în tot acest timp au avut loc și discuții între Comisia Europeană și guvernul francez pentru ca autoritățile de la Paris să adapteze proiectul propriu la legislația europeană, care, spune că un stat membru poate, în cazul în care există probleme grave de mediu, limita ori refuza un serviciu de trafic aerian – atât timp cât există un alt mod de transport care poate furniza un serviciu la fel de bun.

Măsura trebuie să aibă o validitate limitată și nu poate depăși 3 ani.

Ca reacție, ministrul delegat pentru Transporturi, Clément Beaune a salutat decizia Comisiei pe motiv că este un pas înainte în reducerea emisiilor de gaz cu efect de seră iar Franța este primul stat european care ia o astfel de decizie.

Amintim și că în 2019, compania aeriană Ryanair a intrat în TOP 10  a celor mai mari poluatori din Europa, un clasamanet care a cuprins, până în acel moment, doar centrale pe cărbune.

Adăugăm și că Franța este parte a unui acord internațional – Convenția de la Chicago din 1944, care blochează taxarea zborurilor internaționale. Pentru a fi schimbat, este nevoie de un vot unanim a celor 191 de state membre a Organizației Aviației Civile Internaționale.

Dar, aceeași convenție oferă fieacărui stat, libertatea, de a taxa zborurile domestice.