Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Airbus: Numărul 1 mondial pentru aviația civilă a obținut mai multe comenzi în 2022 decât Boeing

platforma_de_asamblare_pentru_airbus_a350_colomiers_in_apropiere_de_toulouse_9_decembrie_2022.

Platforma de asamblare pentru AIRBUS A350, Colomiers, în apropiere de Toulouse, 9 decembrie 2022.
Platforma de asamblare pentru AIRBUS A350, Colomiers, în apropiere de Toulouse, 9 decembrie 2022.
Sursa imaginii: 
© Valentine CHAPUIS / AFP

În 2022, constructorul european Airbus a reușit să livreze mai multe avioane dar a și obținut mai multe comenzi decât rivalul american Boeing. În total, la 1 ianuarie 2023, Airbus avea un carnet de comenzi de 7.239 de aparate, ceea ce înseamnă aproape 10 de producție garantată. Boeing este cu mult în urmă și are un total de 4.578 de avioane ce i-au fost comandate.

Grupul Airbus a livrat 661 de avioane clienților săi, comparativ cu 480 livrate de Boeing.

O mică diferență se poate observa și în caietul de comenzi. Airbus a înregistrat 820 de comenzi, comparativ cu 808 obținute de rivalul american.

Gigantul american a livrat cu 40% mai multe avioane, decât s-a întâmplat în 2021 și a înregistrat, totodată, cea mai bună performanță din 2018 încoace.

Reamintim: aeronavele Boeing 737 Max au fost menținute la sol din martie 2019, timp de aproape 20 de luni, după ce au fost implicate în două accidente aviatice soldate cu aproape 350 de morți. Primul accident s-a produs în octombrie 2018.

La finele lui 2020, aceste aparate au reînceput să fie utilizate dar, a intervenit criza sanitară iar traficul aerian a fost oprit.

Pentru Airbus, au fost cu 8% mai multe livrări, comparativ cu 2021, anul în care grupul european și-a crescut producția după ce fusese oprită pe durata pandemiei de Covid, în 2020.

Dificultățile înregistrate de întregul lanț mondial de furnizori a obligat Airbus să nu poată să livreze toate avioanele pe care și le-a propus inițial, 720. La finele anului, grupul anunța că nu are cum să ajungă la această cifră.

Problema își are rădăcinile tot în pandemie. Multe sectoare au fost afectate odată ce a fost reluată activitatea. De altfel aceeași problemă a fost înregistrată și de Boeing.

De-a lungul anului 2022, ambii constructori au fost nevoiți să jongleze, în principal cu furnizorii dar și cu dificultățile de recrutare ce se înregistrau pe foarte multe paliere. Apoi, s-a înregistrat tensiuni de aprovizionare cu materii prime, semiconductori și componente electronice iar peste toate acestea a intervenit și criza energetică, pe fondul războiului din Ucraina.

În industria aeronautică, livrările constituie un indicator fiabil a rentabilității. Clienții plătesc cea mai mare parte a facturii în momentul în care intră în posesia avioanelor.

Pe măsură ce traficul aerian mondial a fost reluat, diverse companii aeriene au început să își dorească să își modernizeze flota, în special cu avioane care poluează mai puțin.

Iar cu 820 de comenzi înregistrate în 2022, Airbus înregistrează cea mai bună performanță comercială din 2017 încoace.

În 2021, grupul american Boeing a reușit să devanseze Airbus, cu 535 de avioane ce i-au fost comandate comparativ cu doar 507 obținute de Airbus.

În 2022, coroana îi revine, totuși, constructorului european Airbus.

Totuși, gigantul american poate miza, în continuare pe aparatele destinate traficului intercontinental. Boeing a obținut 182 de comenzi pentru aeronavele 777 și 787.