
Special Paris
JO-2024: Rețeaua de transport în comun, o provocare pentru organizarea competiției
Utilizatorii se plimbă într-una dintre principalele stații ale rețelei de transport Île-de-France, unde se întâlnesc mai multe linii RER și metrou, Châtelet-Les Halles, 19 ianuarie 2023.

Asigurarea mijloacelor de transport în comun la Paris și în întreaga regiune pariziană reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale organizării Jocurilor Olimpice și Paralimpice de anul viitor. Actualul președinte-director general al RATP, Jean Castex, care a ocupat și fotoliul de prim-ministru, spune că transportul va fi ''gata'' pentru jocuri și asta în ciuda numeroaselor probleme care apar zi de zi în funcționarea rețelei.
Securitatea, cazarea, primirea sportivilor și a vizitatorilor la care se adaugă transportul sunt, fără îndoială, direcțiile spre care se îndreaptă strategiile organizatorilor. Președintele Emmanuel Macron este sigur și spune că Franța este pregătită pentru marele eveniment de anul viitor. ''Suntem pregătiți, în primul rând pentru că lucrăm intens de 6 ani. Este o provocare pentru organizare, pentru cazare, sunt biletele, este capacitatea de primire, transportul, securitatea, excelența în ceea ce privește primirea, este vorba, de asemenea, despre performanța sportivă, este ceea ce facem pentru a-i pregăti pe sportivii noștri'', spune Emmanuel Macron.
Cu un an înainte de începerea Jocurilor Olimpice securitatea și transportul rămân două dintre motivele de tensiune pentru organizatorii competiției. Stéphane Mazars, deputat și co-raportor al unei misiuni de informare publicată la începutul lunii iulie, spune că transportul și securitatea sunt elementele care vor conta pentru impresia turiștilor. ''Vizitatorii care vor pleca în țările lor, dacă au avut probleme de securitate sau de transport, vor păstra o amintire neplăcută. Și este imaginea pe care o vom oferi. Și în termeni de ceea ce vom lăsa mai departe, adică decarbonarea, mobilitatea noastră, a face accesibil accesul persoanelor cu dizabilități în unele locuri, sunt provocări pentru anii care vor urma Jocurilor Olimpice și Paralimpice, deci, este esențial'', mai spune Stéphane Mazars. Aproximativ 600.000 de spectatori și 200.000 de oficiali (sportivi, arbitri și membri ai federației) vor călători în capitală în fiecare zi, conform estimărilor făcute de organizatori.
Și totuși parizienii se plâng în fiecari zi de problemele de transport în comun, indiferent că este vorba de metrou, tramvaie, autobuze sau RER. Lucrările de prelungire a liniei 14 care leagă Aeroportul Orly de lângă Paris de Stade de France de la Saint-Denis, coloana vertebrală a viitoarelor Jocuri Olimpice, sunt în întârziere. Conform ultimelor anunțuri, darea în funcție se va face cu doar câteva zile înainte de ceremonia de deschidere a competiției.

Mai mult, se pune și problema lipsei de personal. RATP a lansat o amplă campanie de recrutare. Necesarul zilnic este evaluat la 19.000 de agenți și 1.700 de voluntari. În plus, se desfășoară și negocieri sociale pentru armonizarea cererilor salariale. Pierre Zembri este profesor de urbanism și predă la Universitatea ''Gustave Eiffel''. El spune la microfonul RFI că rețeaua de transport în comun din regiunea pariziană este solidă și pregătită pentru un eveniment de dimensiunea Jocurilor Olimpice, cu două probleme pe care le sesizează, și anume personalul insuficient și perioada vacanțelor. ''Va trebui menținută o rețea la întreaga capacitate, în toată perioada Jocurilor Olimpice. Vor trebui refăcute toate perioadele de concedii, ceea ce ar putea creea tensiuni și apoi s-ar putea să nu fie un număr suficient de personal disponibil. Apoi, capacitatea rețelei nu pune probleme pentru că este dimensionată, din punctul meu de vedere, pentru uz superioar celui pe care îl vom avea în perioada Jocurilor Olimpice'', spune Pierre Zembri.
Cupa Mondială de Rugby din această toamnă rămâne un foarte bun exercițiu înaintea Jocurilor Olimpice pentru modul în care va funcționa transportul în comun în Île-de-France.