Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


"Teoria genului" provoacǎ polemicǎ în Franţa

rumeurs-schools.jpg

credit foto: france24.com

In Franţa a izbucnit o polemicǎ în jurul aşa-numitei “teorii a genului”. Ministrul învǎţǎmîntului a afirmat clar cǎ aceastǎ teorie nu este aplicatǎ în şcolile franceze, dar unii pǎrinţi s-au mobilizat şi au decis sǎ organizeze o zi de protest cînd nu şi-au trimis copiii la şcoalǎ.

Teoria genului s-a nǎscut în Statele Unite, în anii 70, în urma unor studii legate de sursa inegalitǎţilor dintre femei şi bǎrbaţi. Mai ales mişcǎrile feministe au avansat ideea cǎ societatea îi educǎ de mici pe bǎieţi într-un fel şi pe fete în altfel. De unde o anumitǎ concluzie cǎ diferenţele dintre "genul feminin" şi "genul masculin" nu ţin atît de biologie, deci de sex, cît de factori sociali, culturali şi economici.

In unele ţǎri din nordul Europei au fost experimentate deja, în diverse şcoli, noi programme pedagogice inspirate de aceste teorii. In virtutea acestora, în primii ani de viaţǎ, fetiţele şi bǎieţii ar trebui crescuţi şi educaţi fǎrǎ nici o referire la sex sau la genul feminin sau masculin, urmînd ca mai tîrziu copiii sǎ-şi aleagǎ singuri… identitatea.

In Franţa, dupǎ cum a afirmat de mai multe ori ministrul de resort, Vincent Peillon, aceastǎ teorie nu a fost şi nu este preluatǎ ca sursǎ de inspiraţie pedagogicǎ. Unii pǎrinţi s-au arǎtat însǎ neliniştiţi de introducerea experimentalǎ, în 600 de clase, a unui program intitulat "Abecedarul egalitǎţii". Acesta este destinat de fapt sǎ-i înveţe pe copii bazele principiilor de egalitate dintre fete şi bǎieţi, respectul reciproc, precum şi sǎ punǎ în luminǎ existenţa unor stereotipuri legate de genul feminin şi masculin (de exemplu cǎ un bǎrbat nu poate fi… moaşǎ, sau cǎ o femeie nu poate fi… zugrav).   

Rumorile s-au amplificat însǎ, mai ales datoritǎ reţelelor sociale, astfel încît pe 24 ianuarie unii pǎrinţi au organizat o zi de protest marcatǎ prin faptul cǎ nu şi-au trimis copiii la şcoalǎ. Ministerul învǎţǎmîntului i-a avertizat pe respectivii pǎrinţi cǎ şcoala este obligatorie în Franţa şi a decis sǎ-i convoace pentru explicaţii. In paralel, la radio, dar şi la televiziune, precum şi în presǎ, au luat amploare dezbaterile în jurul acestei teorii, dar şi a angoaselor pe care nişte simple rumori le pot suscita.

Evident, subiectul a fost instrumentalizat şi din punct de vedere politic iar unii lideri ai dreptei au acuzat guvernul socialist cǎ se ocupǎ din nou de probleme de societate în loc sǎ se concetreze pe problemele cu adevǎrat grave, precum şomajul. De partea lor, autoritǎţile au denunţat faptul cǎ grupuri de extremǎ dreaptǎ încearcǎ sǎ submineze credibilitatea şcolii republicane. Partidul Socialist Francez a denunţat într-un comunicat campania de "pseudo-informare mincinoasǎ" şi de rǎspîndire, de cǎtre diverse grupuri integriste, a ideii cǎ în şcolile franceze bǎieţeii ar fi învǎţaţi de fapt cum sǎ devinǎ "fetiţe".