Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franta vrea să promoveze mai bine laicitatea în şcoli

Radicalizare marginală sau ratarea modelului de integrare « à la française » ? Intrebarea se pune tot mai des după atentatele de zilele trecute de la Paris. Analiştii, politologii, jurnaliştii, oamenii politici şi nu în ultimul rând opinia publică încearcă să înţeleagă ce i-a împins pe nişte tineri născuţi şi educaţi în Franţa să comită acte barbare soldate cu 17 morţi. Educaţia naţională a lansat şi ea o dezbatere privind laicitatea – concept existent doar în Franţa – şi inegalităţile sociale. Se pregăteşte astfel un vast plan pe această temă.

Reflexia s-a născut odată cu minutul de reculegere pe care elevii din toate şcolile publice franceze au fost obligaţi să-l respecte în semn de omagiu a doua zi după atentatele de la Charlie Hebdo. Numeroşi profesori au constatat că unii dintre elevii lor, adolescenţi sau liceeni de cele mai multe ori, nu au respectat acest moment solemn. Ba chiar au fost şocaţi de caricaturile cu profetul Mahomed.

Presată de situaţie, Najat Vallaud-Belkacem, ministrul educaţiei, a organizat o serie de reuniuni în cadrul unei « mari mobilizări a şcolii în jurul valorilor Republicii ». Profesori, rectori, foşti miniştrii de resort, caricaturistul Plantu şi chiar fostul fotbalist Lilian Thuram în aşteptarea « intelectualilor » – toată lumea a trecut sau va trece prin biroul responsabilei cu educaţia din Franţa. Anunţurile sunt aşteptate de abia spre sfârşitul acestei săptămâni dar cunoaştem déjà marile direcţii spre care se vor îndrepta deciziile ministeriale.

Trei axe prioritare au fost definite : laicitatea, reducerea inegalităţilor sociale şi mobilizarea partenerilor şcolilor. Se ridică şi problema ritualurilor şi a respectării autorităţii cum ar fi cântarea imnului – La Marseillaise – la fiecare început de zi de şcoală ! In realitate « e vorba de tot atâtea idei şi sugestii pe care stânga aflată acum la putere le critica în trecut când era în opoziţie » notează maliţios un jurnalist de la Le Figaro, ziar de dreapta e adevărat. Imnul national de exemplu, potrivit legii Fillon din 2005, trebuie să fie cunoscut de elevi încă din ciclul primar. O circulară din 2011 – adică tot pe vremea conservatorilor – preciza că La Marseillaise trebuie cântată de fiecare dată când se poate la diversele manifestări comemorative. O altă propunere se referă la faptul că elevii ar trebui să se ridice în picioare când intră profesorul în clasă. Treaba se practică adesea dar nu sistematic şi nu e înscrisă în vreun regulament.

Actualul ministru al Educaţiei vrea să insiste şi pe « pedagogia laicităţii şi predarea laică a faptelor religioase » aceste lucruri fiind aparent destul de insuficient aplicate şi adoptate de profesori. Astfel se acceptă încă prea des contestarea anumitor proiecte sau materii educative. Anumiţi elevi refuză să viziteze edificii religioase, alţii nu vor să meargă la Institutul lumii arabe, unii nu vor să sufle în anumite instrumente muzicale, alţii nu vor să practice discipline sportive anume – de cele mai multe ori înotul. In fine educaţia sexualităţii, a istoriei evoluţiei biologiei, a genocidului armenesc şi a celui comis de naziţti sunt şi ele insuficient sau prost abordate. Najat Vallaud-Belkacem propune « un sprijin operaţional echipelor în dificultate » şi promite trimiterea unor referenţi în laicitate în şcolile cu probleme. Nu în ultimul rând va fi revizuită programa şcolară pentru orele de morală şi educaţie civică. Noile manuale pentru toată lumea – de la şcoala primară până la liceu – vor fi gata pentru septembrie anul acesta, adică începutul noului an şcolar. Vom vedea dacă aceste măsuri vor fi suficiente ştiut fiind că există mari discrepanţe, decalaje între textele oficiale şi realitatea de pe teren.

Franta vrea să promoveze mai bine laicitatea în şcoli