Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Shakespeare: 450 de ani de la naştere, celebrări la Avignon

william_shakespeare_1609.jpg

Portret atribuit lui William Shakespeare, credit foto: rfi.fr

Anul acesta se împlinesc 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare, o ocazie pentru celebrarea sa în întreaga lume, inclusiv la Festivalul de la Avignon. Shakespeare este dramaturgul cel mai jucat din lume, autorul unei opere care nu s-a demodat niciodată, deşi în jurul său rămîn numeroase zone de mister.

Un spectacol cu o durată record: 18 ore

Momentul de celebrare cel mai intens va fi, aici la Avignon, un spectacol care va dura 18 ore, cu piesa Henric al VI-lea, despre care regizorul Thomas Jolly spune următoarele: "Acest text este un monstru autonom care se hrăneşte cu corpurile actorilor. Nimeni, nici eu şi nici ei (altfel spus cei 21 de actori) nu putem stăpîni acest obiect." S-ar părea însă că tînărul regizor, care lucrează de 4 ani la acest proiect, a reuşit să "îmblînzească" această piesă dificilă cu subiect istoric a lui Shakespeare, pentru că o parte din spectacolul său fluviu a fost deja prezentat în cîteva oraşe din Franţa iar reacţiile au fost triumfale.

Integrala Henric al VI-lea va fi prezentată în noul teatru de 600 de locuri deschis anul trecut la Avignon, într-un cartier situat la numai un kilometru de vechile ziduri de incintă. Pentru a-şi menaja spectatorii, regizorul a prevăzut mai multe pauze, care totalizează cinci ore. Dacă facem acum un calcul rapid, avem deci 13 ore de spectacol continuu şi 5 ore de pauze în care spectatorii vor putea lua masa, se vor putea plimba pentru a se dezmorţi, vor putea discuta şi comenta pe marginea celor văzute sau chiar dormi cîte puţin…

Farmecul spectacolelor maraton. Spectacol Shakespeare itinerant

Somnul este deci tolerat în contextul acestui tip de maraton teatral... Regizorul Thomas Jolly declară într-un interviu că nu se simte deranjat dacă unii spectatori adorm şi în cursul reprezentaţiei. A dormi la teatru, spune el, nu înseamnă a te detaşa total de ceea ce se întîmplă pe scenă, undeva creierul rămîne conectat cu spectacolul. Pe de altă parte, un astfel de maraton teatral înseamnă o experienţă specială, de socializare. 600 de oameni vor fi împreună, cu o trupă de actori, timp de 18 ore, ceea ce va crea o anumită complicitate, este ca şi cum împreună toţi aceşti oameni vor traversa o secvenţă de viaţă, de emoţie şi de reflecţie.

Shakespeare mai este omagiat în cadrul festivalului şi prin alt spectacol insolit, creat după piesa Othello, dar sub forma unei adaptări de numai o oră şi 30 de minute, care va fi prezentată în 15 sate şi orăşele din jurul Avignon-ului. Trei actori vor încarna cele zece personaje ale piesei, în regia lui Olivier Saccomano care pune accentul pe figura străinului, dat fiind că Othello, în piesa lui Shakespeare, este un străin acceptat la Veneţia.

Pe toată perioada festivalului, în incinta Universităţii de la Avignon publicul mai este invitat la o serie de dezbateri intitulate "Les ateliers de la pensée" (Atelierele gîndirii, sau ale reflecţiei). Unul din aceste seminarii îi este dedicat, pe 14 iulie, lui Shakespeare, ale cărui piese au fost de la bun început, încă din 1947, jucate la Avignon, deci, spun organizatorii acestor ateliere, autorul englez are un "rol fondator" în ce priveşte naşterea şi existenţa festivalului.

Zone misterioase în jurul lui Shakespeare

Despre  "zonele misterioase" care rămîn în jurul lui Shakespeare se discută din nou în contextul acestor celebrări legate de trecerea a 450 de ani de la naşterea sa. In multe publicaţii din Franţa sunt evocate în această perioadă aceste mistere. Critici, istorici literari, cercetători, se întreabă cum e posibil ca să nu fi rămas nici un manuscris original de la dramaturgul cel mai jucat din lume? Nici unul din potretele sale nu a fost însă autentificat sută la sută. Dar întrebarea cea mai tulburătoare este dacă şi-a scris singur piesele sau a fost ajutat de alte "condeie"?

Specialiştii au numărat cuvintele utilizate de Shakespeare şi au ajuns la cifra extrem de precisă de 28 829. Marele dramaturg englez şi-a scris deci bogata sa operă cu 28 829 de cuvinte, ceea ce înseamnă, spun aceiaşi specialişti, că el cunoştea peste o sută de mii şi că era probabil omul care deţinea în epoca sa cel mai vast vocabular.

Printre alte multe speculaţii care se fac în jurul lui Shakespeare este şi cea legată de… adevărata identitate a omului care a scris efectiv piesele şi poemele purtîndu-i numele. Scriitori precum Mark Twain, Charles Dickens sau Borges, ca să nu mai vorbim de părintele psihanalizei, doctorul Freud, consideră că vasta sa operă nu poate fi atribuită unui singur om.

A fost Shakespeare un… italian?

Din cînd în cînd apar şi cărţi de natură să tulbure apele, iar una dintre ele a fost publicată recent la Montréal, în Canada şi aparţine unui regizor şi profesor italian, Lamberto Tassinari. Cartea sa se numeşte "John Florio, omul care a fost Shakespeare" şi încearcă să demonstreze că în spatele marelui dramaturg englez se află de fapt un lingvist de origine italiană. Autorul acestei anchete spune: omul care a scris Hamlet, Romeo şi Julietta, Othello şi toate celelalte piese celebre considerate ca aparţinînd lui Shakespeare nu putea fi un simplu burghez ci un călător asiduu, un om cu o vastă cultură voritor de mai multe limbi străine printre care italiana, un bun cunoscător al mai multor ţări şi oraşe europene printre care Veneţia, Verona şi Milano.

Italianul Lamberto Tassinari il scoate deci, ca un iluzionist, din mînecă, pe acest personaj uitat, John Florio, evreu italian stabilit la Londra şi trecut la protestantism, erudit al timpului său, poliglot şi autor de dicţionare, traducător din franceză şi italiană, preceptor pe lîngă curtea regală şi bun cunoscător al lumii nobiliare.

Cele 400 de pagini ale cărţii scrisă de Lamberto Tassinari rămîn însă mai degrabă o curiozitate, absolut nimeni nu este dispus acum, după 450 de la naşterea lui Shakespeare, să accepte efectiv faptul că Shakespeare nu este Shakespeare. De fapt, umanitatea dispune de un patrimoniul teatral uluitor, care nu îmbătrîneşte, care fascinează şi îmbogăţeşte sufletul şi reflecţia, şi care are un nume: William Shakespeare.