Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Piloţii de la Air France în grevă împotriva unei filiale low-cost

air_france.jpg

Piloţii de la Air France în grevă împotriva unei filiale low-cost

Un zbor Air France din două nu a decolat luni. Situaţia se anunţă şi mai dificilă: se prevăd doar 4 avioane din 10 la decolare. Ziua de miercuri ar putea fi una neagră adică cu niciun zbor Air France afişat pe panoul "Plecări".

Principalul sindicat al piloţilor, aflat la originea acestei greve care se anunţă « istorică » şi de lungă durată – ea s-ar putea întinde o săptămână întreagă – cheamă conducerea la « adevărate negocieri » estimând că actualele discuţii sunt « blocate ».

Piloţii de la Air France sunt împotriva planurilor companiei de a dezvolta filiala low-cost a grupului numită Transavia.

Ca să facă faţă concurenţei companiior low cost gen EasyJet şi Ryanair, Air France a decis să mărească flota de avioane a lui Transavia de la 14 la 37 de avioane, să deschidă noi baze în Europa şi să angajeze piloţi dar cu contracte locale adică nu franceze, acestea din urmă fiind mult mai avantajoase. Sindicatele de la Air France văd în acest proiect "iresponsabil" o "distrugere a locurilor de muncă din Franţa", pe scurt operaţiunea de dezvoltare a lui Transavia este privită ca o "delocalizare". Ca să nu fie taxate drept arierate, sindicatele au venit totuşi cu un contraproiect. Acesta prevede ca avioanele de peste o sută de locuri să fie date doar pe mâna piloţilor de la Air France.

Sindicatele de la Air France spun că nu banii sunt în joc. Comandanţii de bord de la Air France câştigă la sfârşitul carierei cam la fel de mult ca şi colegii lor de la Lufthansa, British Airways şi chiar EasyJet. Ce-i diferenţiază pe aceşti piloţi este însă orarul de lucru. La Air France, graţie unor acorduri de firmă şi codului aviaţiei civile franceze, piloţii zboară rareori mai mult de 600 de ore pe an. In restul Europei piloţii stau la manşă mai degrabă vreo 800 de ore pe an.

De aceea dealtfel Air France vrea să le facă piloţilor de la Transavia contracte locale adică europene şi nu franceze. Ca un ordin de mărime, salariul brut anual al unui pilot de la Air France oscilează de la 75 de mii la 250 de mii când cel al colegului de la Transavia e undeva între 90 şi 180 de mii de euros anual.

De notat că înaintea grevei grupul Air France-KLM anunţa probabile beneficii la sfârşitul anului. Greva actuală care costă între 10 şi 15 milioane de euros pe zi ar putea anihila aceste câştiguri potenţiale. Totul din cauza unei categorii de salariaţi ultraminoritare – piloţii nu reprezintă decât 9 la sută din numărul de salariaţi de la Air France – care poate însă paraliza o firmă întreagă.

Si totuşi toată lumea e unanimă în a spune că Air France nu are de ales, trebuie să se angajeze pe calea low-costurilor aşa cum au făcut-o şi Lufthansa cu Wings sau Britisch Airways cu filiala sa Vueling. A dezvolta Transavia echivalează cu a stopa nişte concurenti precum EasyJet sau Ryanair ca să nu atragă şi mai mulţi pasageri. Schimbarea de mentalitate, de cultură a piloţilor este cea care pare astăzi greu de realizat.

Companiile low-cost tulbura sectorul

După ce s-au lansat în anii 70 în SUA în particular cu Southwest Airlines, companiile low-cost au aterizat în Europa la mijlocul anilor 90. EasyJet, Ryanair şamd au modificat de atunci complet peisajul aerian. Reţeta acestor companii este aceaşi şi ea merge peste tot : ele ţin avioanele în zbor cât mai mult, cu alte cuvinte escalele sunt foarte scurte. Totul se face cu personal cât mai puţin numeros – în particular la sol – rezervările se fac pe internet iar la bord totul se plăteşte : de la bagajul suplimentar la paharul de apă.

Unii provocatori precum patronul lui Ryanair visează chiar să-i transporte într-o bună zi pe pasageri şi în picioare – pe distanţe scurte cel puţin – şi să-i pună să plătească şi când merg la toaletă. Nu-i de mirare că cu o astfel de cultură de întreprindere mastodonţi precum Air France au dificultăţi în a ţine ritmul…