Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Netflix debarcă pe ecranele franceze şi revoluţionează peisajul audiovizual

netfkllix.jpg

Netflix debarcă pe ecranele franceze şi revoluţionează peisajul audiovizual

Netflix, liderul mondial al distribuţiei de filme la cerere – VOD, Video on demand – s-a lansat luni seară în Franţa. Catalogul uriaş de filme propus de Netflix se poate viziona pentru moment doar în streaming, pe internet deci, dar foarte curând francezii vor putea vedea programele şi pe ecranele televizoarelor lor.

Netflix a cucerit în 17 ani de existenţă mai întâi 36 de milioane de abonaţi în SUA, mai multi decât are HBO. Apoi şi-a extins aria în afara ţării de origine atrăgând alţi 14 milioane de abonaţi din circa 40 de ţări din lume. În Europa Netflix nu era până acum prezent decât în Regatul Unit şi în Olanda. Săptămâna aceasta este aşadar una crucială pentru gigantul distribuţiei de filme la cerere.

Pe lângă Franţa, ofensiva europeană a operatorului american prevede ţări precum Germania, Austria, Elveţia, Belgia şi Luxembourg. Dacă într-o primă fază Netflix vrea să atragă « doar » două milioane de abonaţi francezi în următorii 4-5 ani, pe termen lung, peste un deceniu de exemplu, Netflix speră să deservească o treime din populaţia Franţei.

Ce are special Netflix ?

Netflix oferă contra unui abonament lunar simbolic – între 8 şi 12 euros – posibilitatea să urmăreşti filme şi mai ales seriale de câte ori vrei, la orice oră şi pe orice suport : calculator, tabletă sau televizor. Netflix este astfel promotorul principal al unei noi forme de bulimie numită « binge-watching », tot mai mult apreciată se pare de telespectatori care astfel scapă de constrângerile televiziunii tradiţionale care « te obligă » să stai de la o anumită oră în faţa ecranului dacă vrei să-ţi vezi filmul preferat. In plus, filmele propuse de Netflix sunt fără publicitate şi vizionabile ori de câte ori vrei pe orice suport cum spuneam.

Poţi începe filmul pe tabletă, continua pe calculator şi termina pe canapeaua din faţa televiziorului. Netflix ţine minte unde ai oprit vizionarea pe un suport şi reia difuzarea pe altul de acolo de unde ai lăsat filmul.

Ce este însă şi mai extraordinar este că Netflix, în funcţie de ceeace ai vizionat ultimele dăţi, îţi va propune data viitoare filme sau seriale similare, pe gustul tău. Algoritmul de « portretizare » a consumatorului pus la cale de inginerii de la Netflix este se pare imbatabil de unde şi succesul pe care-l are în SUA şi în restul

Cum este văzut în Franţa sistemul de spionat telespectatorul

Intr-adevăr, algoritmul care-i permite lui Netflix sà stie ce ai vizionat si deci sà-si personalizeze oferta în functei de fiecare abonat pune probleme. Consiliul superior al audiovizualului si Comisia nationalà a informaticii si libertàtilor va trebuie sà transeze repede aceastà spinoasà problemà.

Ca să nu fie supusă regulilor foarte stricte de pe piaţa franceză, filiala europeană a lui Netflix s-a înregistrat în Luxemburg şi Olanda. Astfel societatea nu va plăti impozit pe venit în Hexagon, nu va fi obligată să semnaleze pe ecrane tranşele de vârstă cărora le sunt interzise anumite filme şi mai ales nu va fi obligată să propună în catalogul său cel puţin 60 la sută filme europene din care 40 de procente franceze. Tot atâtea excepţii care i-au înfuriat pe concurenţii francezi. Trebuie totuşi precizat că Netflix va vărsa 2% din cifra sa de afaceri realizată îin Franta producàtorilor audiovizuali si va plàti TVAul pe retetele franceze.

Intr-un apel uşor de înţeles dar greu de aplicat premierul Manuel Valls a declarat că « oferta culturală nu poate să stea doar în mâinile unor giganţi precum Amazon sau Netflix ». Seful guvernului le-a cerut actorilor francezi din mediul audiovizual şi digital « să ofere o alternativă forte ».

In aşteptarea unei ipotetice contraofensive franceze, canalele tradiţionale de televiziune cer astăzi în primul rând o îndulcire a regulilor la care sunt supuse. Trebuie ştiut cà filmele sunt interzise pe toate canalele zise « tradiţionale » miercuri şi sâmbătă seara. Apoi, aceste canale trebuie să respecte cote anume de difuzare a unor producţii franceze. Acest sistem devine tot mai depăşit în secolul 21.

Totodată însă, creatorii de filme sau seriale se tem că Netflix va deveni un soi de robinet de filme şi seriale strict americane. Trebuie ştiut că în general Netflix propune abonaţilor săi 20 la sută conţinut local şi în rest filme şi mai ales seriale americane printre care cităm doar « House of cards » şi « Orange is the new black » Ca să-şi arate “bunăvoinţa” Netflix a acceptat să finanţeze un prim foileton francez botezat « Marseille » şi a achiziţionat un alt serial francez.

Cam puţin, afirmă promotorii « excepţiei culturale ».  O singură « pietricică » franceză se mai află totuşi în angrenajul lui Netflix. Ca să cunoască repede succesul, firma californiană trebuie să treacà urgent de la oferta pe suporturi informatice, în streaming, propusă astăzi, la cea pe ecranele televizioarelor. Ori trebuie ştiut că în Franţa 4 familii din 10 recepţionează programelel tv prin intermediul unor receptoare puse la dispoziţie de furnizorii de acces la internet. Cu aceştia din urmă deci Netflix va trebui să negocieze aspru ca sà atragă cât mai mulţi francezi.