Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Disneyland Paris, atracţie de vis dar şi coşmar financiar

Disneyland Paris, prima destinaţie turistică privată din Europa, a anunţat luni un proiect de recapitalizare bursieră uriaş sprijinit de firma-mamă. Walt Disney Company va garanta astfel un miliard de euros pentru filiala sa din Europa, victimă a crizei economice care a provocat o diminuare drastică a vizitatorilor.

Frecventarea celor două parcuri de distracţii de la Disneyland Paris a scăzut şi în 2014 cu circa 800 de mii de vizitatori faţă de 2013, an care era déjà nefast cu o diminuare cu un million a fanilor lui Donald faţă de 2012. Cum ipoteza unui faliment nu intră în calculul firmei-mamà americane, singura soluţie era deci ca Mickey să scoată carnetul de cecuri. Planul de un miliard de euros promis deci lui Disneyland Paris va permite filialei europene să-şi amelioreze trezoreria dar şi să-şi reducă parţial enorma datorie. Recapitalizarea bursieră s-ar putea traduce pe termen mediu cu o retragere a acţiunilor Euro Disney de la bursa din Paris. Pentru moment însă aceastà criză nu se va traduce cu vreun plan de reduceri de personal – 15 mii de oameni lucrează pentru Disneyland Paris. De cum a fost anunţat planul de recapitalizare bursieră, acţiunea Euro Disney – exploatantul lui Disneyland Paris – a pierdut mai bine de 20 de procente la bursa pariziană.

Trebuie amintit că din 1992 de când şi-a deschis porţile în periferia Parisului, parcul Disneyland – în fapt două în acelaşi loc din 2002 încoace – a trecut de mai multe ori la un pas de faliment fiind nevoit de trei ori să se restructureze financiar : o primă dată în 1994, apoi în 2004 şi în 2012.

Cu aproape 15 milioane de vizitatori în 2013 – şi puţin peste 14 milioane anul acesta - Disneyland Paris mai atrage lumea iar hotelurile dimprejur sunt mai umplute decât media pe ţară chiar dacă nu suficient cât să amortizeze alte pierderi. Clienţii care merg acolo se declară supermulţumiţi şi totuşi această maşinărie de vis este din punct de vedere financiar un adevărat coşmar. In 22 de ani de existenţă Disneyland Paris nu a realizat beneficii decât în 7 ani ! La bursă firma valorează cu 54 la sută mai puţin decât în urmă cu 5 ani iar planul de recapitalizare anunţat acum nu va aranja lucrurile la acest capitol.

Problema vine în parte de la vizitatori care, constrânşi de criză, au venit mai puţin numeroşi ca să vadă atracţiile. Cum criza se prelungeşte în Franţa şi jumătate din clienţi sunt francezi, ecuaţia este greu de rezolvat. Clientela este cu atât mai sensibilă la conjunctură cu cât la Disney cheltuiala medie pe cap de persoană este undeva la 50 de euros. O bună parte din clientela de proximitate nu-şi mai poate permite divertismente la astfel de preţuri şi se repliază pe distracţii mai puţin scumpe.

O altă greutate în finanţe o poartă însă investiţiile uriaşe realizate la faţa locului. Ca să construiască şi ca să întreţină visul, Disneyland trebuie să inventeze periodic noi atracţii. Ultima a fost inaugurată în iulie şi se numeşte « Ratatouille » fiind inspirată din povestea unui şoboloan devenit mare bucătar într-un restaurant parizian. Disney a băgat în jur de 200 de milioane de euros în această atracţie, mult prea mult ca să poată scoate altele la intervale destul de scurte. Concurenţa depăşeşte rareori 10-20 de milioane de euros pentru o nouă atracţie dar poate astfel prezenta mai des noutăţi, lucru apreciat de public.

 
Disneyland Paris, atracţie de vis dar şi coşmar financiar