Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Crǎciunul se apropie, febrilitatea comercialǎ creşte…

La Paris, ca şi în alte oraşe ale lumii de altfel, febrilitatea comercialǎ creşte în fiecare zi în aceastǎ lunǎ decembrie, în aşteptarea Crǎciunului şi a Anului Nou. Transformarea sǎrbǎtorilor de iarnǎ într-o giganticǎ incitare la consum este un fenomen mai vechi şi nici un semn nu existǎ la orizont cǎ s-ar putea schimba ceva în viitor.

Cine are urechea finǎ poate auzi, chiar din primele zile ale lunii decembrie, cum începe sǎ duduie maşina comercialǎ în societatea noastrǎ de hiperconsum. Colinzile şi emoţiile de tip religios sunt eclipsate de clinchetul banilor, de paşii nervoşi ai mulţimii care umple magazinele, de benzile rulante pe care sunt livrate cutii de toate mǎrimile spre milioane de destinatari… Duduie comerţul stradal, se multiplicǎ pieţele de Crǎciun, funcţioneazǎ în regim de excepţie comerţul electronic… Sute de milioane de obiecte de care de fapt nu avem nevoie trec dintr-o mînǎ în alta sau se pregǎtesc sǎ ia cu asalt locuinţele oamenilor, cu pretextul cǎ Mîntuitorul s-a nǎscut pe 25 decembrie. Vibreazǎ din toate mǎruntaiele ei şi maşina publicitarǎ. Milioane de arbori care ar fi putut sǎ producǎ oxigen pentru planetǎ se tansformǎ, în aceastǎ perioadǎ, în hîrtie pentru a alimenta industria publicitarǎ. Toate revistele apar mai groase, în numere duble, cu suplimente pline de sugestii pentru cadourile de Crǎciun. Cuvîntul cadou şi-a perdut semnificaţia decentǎ, a devenit un termen excesiv, obsesiv.

Meritǎ amintit totuşi cǎ acest cuvînt vine din occitanǎ, de la "cattelus", care este un diminutiv al cuvîntului "catena", care înseamnǎ lanţ. Iar la origine desemna… înfloriturile din vechile manuscrise, adicǎ acea particularitate a copiştilor de a adǎuga la unele litere, mai ales la majuscule, nişe volute, nişte bucle, nişte "lǎnţişoare". De unde sensul iniţial al cuvîntului cadou, ceva mic şi inutil dar care face plǎcere.

Din pǎcate, în prezent, cuvîntul cadou parcǎ s-a umflat, a devenit ceva monstruos. Este un cuvînt deviat de la semnificaţia sa gingaşǎ pentru a fi pervertit de marea mascaradǎ comercialǎ a societǎţii de consum.

Cumpǎraţi, consumaţi, dezlǎnţuiţi-vǎ poftele, fiţi excesivi, defulaţi-vǎ înconjurîndu-vǎ de obiecte frumos ambalate şi de mîncǎruri bune, de bǎuturi şi de dulciuri, uitaţi de raţiune şi de dietǎ, uitaţi chiar şi de Mîntuitor cǎ e mai important Moş Crǎciun. Iatǎ cam care sunt cuvintele de ordine ale uriaşei maşini comerciale în luna decembrie. Crǎciunul a devenit cel mai mare spectacol anual al erei comerciale. In mod normal ar trebui sǎ nu me mai spunem unii altora, cînd se apropie ultima decadǎ a lunii decembrie, "sǎrbǎtori fericite!" ci… "cumpǎrǎturi fericite !". Sincer, ar fi mult mai cinstit.