Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Deschiderea magazinelor duminica în Franţa, un cadou pentru turiştii chinezi ?

shopping_2_bun.jpg

Turist chinez în fata unui magazin de lux francez

Ministrul francez al Economiei Emmanuel Macron a prezentat un proiect de lege destinat să relanseze activitatea şi consumul. Printre diversele măsuri preconizate în această lege botezată déjà « Macron » după numele autorului ei, unele se referă la profesiunile juridice, altele la transporturi, şamd. Ce a reţinut însă cel mai mult atenţia şi provoacă de atunci polemici înfllăcărate este posibilitatea extinderii muncii în zilele de duminică. De ce atâta agitaţie ?

Duminica este o zi sfântă în Franţa. Chiar dacă suntem într-un stat care-şi revendică laicitatea cu fiecare ocazie, anumite moşteniri din trecut cu iz religios sunt greu de uitat. Aşa e deci şi cu munca duminicală care este foarte reglementată aici. Astfel, comerţurile nu-şi pot deschide porţile decât 5 duminici pe an.

Legea « Macron » ar urma să-i lase pe primari – de ei depinde decizia finală – să permită deschiderea magazinelor 12 duminici pe an. E vorba deci doar de 12 din cele 52 câte are un an dar posbilitatee este considerată de unii drept ceva inadmisibil, ceva care inevitabil va da naştere la abuzuri. In plus, legea « Macron » prevede creearea unor zone zise « turistice internaţionale » în care munca să fie permisă duminică de duminică şi asta deci tot anul. O erezie şi mai mare pentru adversarii proiectului care uită în treacăt faptul că această muncă duminicală nu va fi obligatorie ci opţională şi că ea va fi plătită – obligatoriu, prin lege deci - mai bine decât orice altă zi din săptămână. Sindicatele, partidele de stânga dar şi extrema dreaptà au criticat vehement proiectul guvernamental. Marine Le Pen, lidera extremistă de dreapta, spune astfel că extinderea permisului de muncă duminica este « o escrocherie ». Martine Aubry, fostă prim-secretară a partidului socialist şi actualmente primăriţă de Lille, s-a arătat şi ea « preocupată » de ideea de a lucra duminica – « o regresiune » în opinia ei întrucât ziua liberă în această zi de duminică face parte din « progresul social ».

Ce impact economic ar putea avea deschiderea magazinelor duminica ?

Impactul acestei posibile modificări – discuţia proiectului în parlament începând de luna viitoare se anunţă aprigă - este greu de evaluat. Putem însă spune, fără a ne înşela foarte tare, că deschiderea comerţurilor duminica va avea un impact favorabil mai ales pentru clientela turistică. Francezul de rând, ce îşi cumpără duminica nu o să mai ia în restul săptămânii. Manuel Valls, premierul Franţei, îsi doreşte astfel să « menţină atractivitatea ţării ». In caz contrar, atât patronii cât şi dreapta franceză din opoziţie prezic un exod masiv al acestor turişti spre Londra, destinaţia preferată  a aşa-ziselor « voiaje-shopping ». Laurent Fabius, ministrul francez de externe şi al Comerţului exterior, este şi unul dintre cei mai aprigi susţinători a deschiderii magazinelor duminica, cel puţin în viitoarele « zone turistice internaţionale ». Printre acestea, marile bulevarde pariziene unde se află magazine precum Galeriile Lafayette sau Printemps, celebra Avenue des Champs-Elysées sau cartierul Marais. « Un turist chinez care a zburat o zi până la Paris şi găseşte duminică magazinul închis şi a doua zi deschis doar până la 7 seara, n-o să aştepte ziua de joi – singura în care marile magazine sunt deschise până la 9 seara – ca să-şi cumpere ceva » spuneau nu demult atât şeful diplomaţiei franceze cât şi şeful guvernului de la Paris. Lucru care-i face acum pe ziariştii de la Le Monde să-şi intituleze articolul consacrat subiectului : « Deschiderea duminicală a magazinelor : o măsură destinată turiştilor chinezi ». Ziarul de seară reaminteşte că turismul reprezintă o mană uriaşă pentru economia franceză, sectorul cântăreşte aproape 8 la sută din PIBul ţării iar marja de progresie este considerabilă. Intr-adevăr, dacă Franţa este prima destinaţie turistică din lume cu aproape 85 de milioane de vizitatori, ea nu e decât pe locul trei – după SUA şi Spania – la capitolul reţete.

Turiştii chinezi – ţinta deci a guvernului de la Paris – sunt nu doar tot mai numeroşi ci şi cei mai cheltuitori din lume. Pe primele 11 luni ale acestui an chinezii au efectuat peste o sută de milioane de voiaje în străinătate In cursul cărora au scos din buzunar peste o sută de miliarde de dolari. La Paris, în 2012 turistul chinez cheltuia la shopping practic 60 de euro pe zi, de şase ori mai mult decât localnicul. Un studiu publicat recent arată că shoppingul reprezintà 60 la sută din activităţile practicate la Paris de turiştii veniţi din China. Dacă la asta adăugăm faptul că pentru moment chinezii nu sunt decât doi la sută din totalul străinilor care vizitează Franţa, înţelegem că marja de progresie poate fi uriaşă. Cu condiţia să nu li se închidă toate uşile în nas duminica. Shoppingul duminical devine astfel un argument dintre cele mai pertinente.

Deschiderea magazinelor duminica în Franţa, un cadou pentru turiştii chinezi ?