
Special Paris
« Hip-hop, din Bronx până la primăverile arabe », expoziţia-eveniment de la Paris
Melodia “Rapper’s Delight” a grupului Sugerhill Gang, lansată în 1979, a fost prima melodie de rap intrată în topul 40 al celebrei reviste Billboard. Muzica rap, parte a culturii hip-hop, apărea în lumina reflectoarelor după mai bine de 6 ani de underground. Expoziţia de la Institutul Lumii Arabe din Paris încearcă – şi reuşeşte cu brio - tocmai să descrie istoria acestei culturi, apărute în 1973 în cartierul Bronx din New York şi ajunsă de curând până pe străzile oraşelor unde aveau loc aşa-zisele primăveri arabe. « Cultura hip-hop şi muzica rap au trezit conştiinţele unui tineret care-şi căuta demnitatea şi libertatea. In momentul în care presa arată lumea arabă de o manieră negativă, am dorit să dăm o notă pozitivă şi să arătăm creativitatea lumii arabe şi în particular a tineretului de acolo » afirmă curatoarea Aurélie Clemente-Ruiz.
« Dintr-un fenomen underground, rapul a devenit un puternic mod de expresie pe scenele culturale din lumea întreagă. De la luptele afro-americane, trecând prin cartierele populare franceze ale anilor ‘80 şi terminând pe străzile arabe, hip-hopul simbolizează istoria unei revoluţii culturale şi estetice ieşite din comun » mai spun organizatorii expoziţiei.
On expoziţie împânzită de opere plastice, de obiecte, de haine pictate, de documente de arhivă, de discuri de epocă şi bineînţeles de o bandă sonoră special concepută pentru eveniment. Totul a fost orchestrat de Akhenaton, creatorul grupului francez de rap IAM şi unul dintre « părinţii » rapului hexagonal. "Este o cultură foarte accesibilă şi e o cultură de actor ; cu alte cuvinte când faci hip-hop, faci ceva concret – cu un simplu creion şi o foaie de hârtie sau pe o bucăţică de trotuar pe care să poţi dansa sau pe o bucată de zid cu nişte culori – mulţi au reuşit să se exprime astfel. In Franţa însă adesea lumea se interesează mai ales de partea revendicativă şi angajată a acestei culturi, nu şi de partea recreativă a rapului şi asta este din păcate imaginea caricaturală pe care o mai au mulţi francezi despre hip-hop » spune Akhenaton.
După ce mergi prin primele săli în care este trecută în revistă istoria americană şi franceză a mişcării artistice, ajungi într-o încăpere în care artişti de graffiti desenează în faţa ta, totul pe o muzică de rap arabă. Puţin mai departe, într-o altă uriaşă sală surmontată de un pupitru cu butoane, mixere şi ecrane uriaşe îl iniţiazà pe neofit în arta mixajului. Ultima sală a expoziţiei despre hip-hop prezintă picturi - graffiti sau taguri cum se spune în limbajul « străzii » - semnate de artişti celebrii, unele realizate chiar special pentru expoziţie pe pereţii muzeului. Dealtfel de-a lungul manifestării, pe un perete experior Institutului Lumii arabe este instalat un aşa-zis « zid pentru expresia liberă » pe care fiecare viztator se poate « antrena » sau « exprima ».
In încheiere să precizăm că potrivit unui foarte recent studiu apărut în revista Royal Society Open Science, “dintre toate stilurile muzicale ale ultimilor 50 de ani, niciunul nu a bulversat lumea muzicii precum hip-hopul. Rapul a fost cel mai marcant eveniment din peisajul muzical american” spun autorii care a studiat prin algoritmi şi grafice evoluţia acestui stil muzical. N-o să-i contrazicà nici Dr. Dre nici Snoop Doggy Dog.