Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Franţa: măsuri împotriva risipei alimentare

fao_gaspillage_110913.jpg

Alimente nevîndute aruncate la gunoi
Image source: 
credit foto: rfi.fr

In Franţa, Adunarea Naţională a adoptat în unanimitate o măsură radicală împotriva risipei alimentare. Supermarketurile nu vor mai avea voie să arunce alimentele a căror dată de valabilitate a expirat sau se apropie de expirare.

In ultimii ani s-a discutat mult în Franţa despre risipa alimentară, şi mai ales despre faptul că supermarketurile aruncau pur şi simplu la gunoi alimentele nevîndute, pe care le stropeau şi cu clor ca să nu poată fi recuperate. Unii specialişti afirmau chiar că din totalul produselor alimentare oferite spre vînzare consumatorilor, supermarketurile aruncau o treime.

Comisia Europeană consideră însă că din cantitatea totală de produse alimentare alterate şi aruncate în ţările membre ale Uniunii Europene, doar 5 la sută provin de la supermarketuri. Cei care risipesc cel mai mult sunt chiar consumatorii care cumpără excesiv de mult şi apoi aruncă la gunoi ceea ce nu sunt capabili să consume. Fiecare francez, de exemplu, aruncă între 20 şi 30 de kilograme de hrană pe an, ceea ce reprezintă între 12 şi 20 de miliarde de euro anual, afirmă autorităţile de la Paris.

Guvernul francez şi-a asumat ca obiectiv, în 2012, reducerea cu 50 la sută a risipei alimentare pînă în 2025. In virtutea acestei strategii, supermarketurile se văd acum obligate să doneze produsele perimate sau în curs de perimare. Un întreg sistem de preluare a acestora urmează să fie pus la punct, astfel încît produsele încă bune să poată fi preluate de asociaţii caritative, iar cele perimate să fie transformate în compost sau dirijate spre marile ferme de animale.

In Franţa, aşa numitele "Resto du cœur" (asociaţii care oferă gratuit hrană persoanelor defavorizate, în special în lunile de iarnă) salută măsura luată de Adunarea Naţională şi speră să poată profita de ea pentru a ajuta şi mai multă lume. In cursul iernii trecute în jur de un milion de persoane au profitat în Franţa de "restaurantele inimii". 

In paralel cu această măsură prin care supermarketurile se văd obligate să cedeze unor bănci alimentare produsele perimate nevîndute, Franţa mai preconizează o campanie de sensibilizare a consumatorilor în materie de risipă alimentară. De fapt, societatea de cosum incită la excese iar consumatorii trebuie educaţi să dea dovadă de mai multă responsabilitate.