Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Special Sibiu: "Growing smart, smart growing"

2015-06-bookfet.jpg

"Strada cu carti", manifestare organizata la Sibiu în paralel cu festivalul
Image source: 
Credit foto: sibiuonline.com

De mai mulţi ani festivalul de la Sibiu îşi pune fiecare ediţie sub semnul unei teme în jurul căreia este dezvoltată apoi o reflecţie aprofundată. Anul acesta ea este definită astfel: "A creşte inteligent, inteligentă creştere". O temă interesantă, importantă, dacă ne gîndim că acest termen, "creştere", a devenit o obsesie planetară fiind legat de economie.

 Cînd într-o ţară creşterea economică devine anemică începe de fapt "stagnarea", eventual recesiunea şi deci panica. Tările care afişează o creştere economică de şapte sau opt la sută, cum este cazul cu China, sunt invidiate. Franţa face mari eforturi să poată afişa anual măcar o creştere economică de 1,5 la sută, deşi ar trebui cam 2 la sută ca să poată scădea şomajul. Evoc aceste detalii pentru că iată, ideea de "creştere" merită analizată şi în domeniul actului cultural.

Pînă unde poate "creşte" un festival, o editură, o casă de producţie cinematografică? Si cînd "creşterea" devine contraproductivă, adică se transformă în "inflaţie" de produse culturale, iar publicul nu mai poate asimila "oferta"? Vrînd, nevrînd, ajungem să utilizăm şi în analiza fenomenelor culturale termeni "economici", iar la Sibiu directorul Festivalului, Costantin Chiriac, nu se teme de astfel de analogii, motiv pentru care a creat "bursa de spectacole".

In ultimii 22 de ani, Festivalul de la Sibiu, ca şi altele din lume, a "crescut" în mod susţinut, poate chiar exponenţial. Doar două ţări erau reprezentate la prima ediţie a manifestării de la Sibiu. Acum sunt reprezentate în jur de 70. Spectacolele s-au extins în mai multe locaţii, elanul creat de festival a dus şi la deschiderea unei şcoli de teatru, festivalul a început să organizeze şi lecturi, să traducă piese străine şi să le publice. A mai apărut în program o întîlnire a şcolilor de teatru iar anul acesta, pentru prima dată, au fost invitate la Sibiu ansambluri folclorice profesioniste din România pentru a se întîlni cu partenerii festivalului sosiţi din China, în ideea lansării unor proiecte comune. Festivalul de la Sibiu, oarecum după modelul celui de la Avignon, s-a transformat şi într-un veritabil forum de discuţii pe teme de marketing cultural, de politici culturale, de gestionare a proiectelor culturale… Aş rezuma spunînd că nu întîmplător tema de anul acesta este legată de "creştere" întrucît şi aceasta trebuie la un moment dat gestionată cu inteligenţă pentru a deveni, la fel cum se doreşte în economie, o "creştere durabilă".

Să-l ascultăm însă pe Constantin Chiriac, directorul Festivalului de la Sibiu, în legătură cu acest subiect şi cu aspectele lui.     

Constantin Chiriac despre tema de anul acesta a Festivalului