Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Avignon: aplauze şi huiduieli dupǎ un spectacol de Olivier Py

py-3-_photo1_0.jpg

Olivier Py, regizor controversat
Sursa imaginii: 
Credit foto: France24

Festivalul de la Avignon nu-şi dezminte reputaţia de spaţiu al provocǎrilor artistice şi de forum de dezbateri pe subiecte dintre cele mai variate, cu dimensiune artisticǎ, socialǎ, politicǎ şi filozoficǎ. Festivalul este şi un loc de pelerinaj politic iar ministrul francez al culturii, doamna Fleur Pellerin s-a aflat duminicǎ 5 iulie la Avignon.

In fiecare zi spectacolele programate în secţiunea oficialǎ a Festivalului sunt precedate de un semnal muzica devenit un fel de imn al festivalului. Sunt "trompetele" lui Maurice Jarr, celebru compozitor francez dispǎrut în 2009 la vîrsta de 85 de ani. El a compus muzicǎ de film şi muzicǎ de teatru şi a fost, printre altele, o glorie a Hollywood-ului.

Trompetele lui Maurice Jarr deschid întotdeauna pe o notǎ solemnǎ şi de speranţǎ spectacolele de la Avignon, care se pot însǎ termina şi cu huiduieli şi fluierǎturi.

Ei bine, da, la Avignon publicul nu ezitǎ sǎ-şi exprime sentimentele şi prin huduieli dupǎ un spectacol, chiar dacǎ uneori ele sunt acoperite de aplauze. A fost cazul dupǎ premiera cu piesa "Regele Lear" de Shakespeare în montarea lui Olivier Py, prezentatǎ în curtea de onoare a Palatului papal. Un spectacol care a divizat în mod vizibil publicul, şi pe care unii critici l-au numit "paroxistic". Regizorul Olivier Py, care este şi directorul festivalului, are însǎ o reputaţie de artist "dezlǎnţuit" şi provocator, cu un gust pentru efecte baroce amestecate cu altele mai degrabǎ "trash". Cum Olivier Py semneazǎ şi o nouǎ traducere a piesei, lui i se reproşeazǎ şi o anumitǎ predilecţie pentru violenţa verbalǎ, dar el se justificǎ spunînd cǎ aşa scria de fapt Shakespeare, recurgînd deseori la expresii injurioase şi la vulgaritǎţi. Am sǎ vǎd şi eu spectacolul sǎptǎmîna viitoare şi voi reveni cu impresii.

Ceea ce mai pot spune acum este cǎ ministra culturii, doamna Fleur Pellerin, care a asistat la spectacol, îl apǎrǎ. Personal mi se pare extrem de interesant cǎ un ministru al culturii intrǎ într-o polemicǎ legatǎ de calitǎţile artistice ale unui spectacol, aşa ceva se întîmplǎ în puţine ţǎri, poate se întîmplǎ numai în Franţa. Mai important este însǎ faptul cǎ doamna Fleur Pellerin a inaugurat duminicǎ searǎ "le Village du off", de fapt centrul de presǎ şi de dezbateri al secţiunii OFF a festivalului, secţiune care a ajuns la a 50-a edţie. Istoria ei este absolut fabulioasǎ, dacǎ ne gîndim cǎ în 1966 ea a fost lansatǎ de un singur om, un regizor, André Benedetto, care şi-a prezentat un spectacol intitulat "Statui" în paralel cu festivalul oficial. In 1967 au fost 27 de spectacole în OFF, în 1972 au fost 82 de spectacole, în 1983 au fost 256 de spectacole… iar astǎzi sunt 1336, prezentate de aproximativ o mie de companii.

Secţiunea OFF a festivalului este deci un fenomen cultural şi artistic, sociologic şi economic, transdisciplinar şi pedagogic… Dintre cele 5000 de piese create în fiecare an în Franţa, cam 500 sunt prezentate tot anual la Avignon.     

Aniversarea a 50 de ani a secţiunii OFF a festivalului este marcatǎ de o reluare piesei "Statui", pe 10 iulie, precum şi prin organizarea unor dezbateri şi a unei expoziţii.