Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Porţi de securitate într-o gară pariziană ca într-un aeroport

img_4148.jpg

Un peron pentru trenurile Thalys, gara de nord din Paris
Un peron pentru trenurile Thalys, gara de nord din Paris
Image source: 
Vasile Damian

Incepând de duminică 20 decembrie au apărut porţi de securitate în Gara de nord din Paris. Pe cele 4 peroane de unde pleacă trenurile internaţionale Thalys spre Belgia, Olanda şi Germania, pasagerii vor fi controlaţi aproape ca în aeroporturi.

Peroanele 7-8 şi 9-10 sunt cele echipate cu porţi de securitate. Câte 4 pe fiecare peron, acolo de unde pleacă trenurile Thalys cu destinaţii belgiene, olandeze sau germane. Ca şi în aeroporturi, respectivele porţi sunt echipa şi cu scanere pentru controlul bagajelor. Ca să evite pierderea trenurilor, pasagerii sunt deci rugaţi să vină cu o jumătate de oră mai devreme ca până acum. Un răgaz similar cu cel la care sunt supuşi clienţii liniei Paris-Londra care pe trenurile Eurostar sunt déjà de mai multă vreme controlaţi ca în aeroporturi.

Intre Paris şi Lille – ultimul oraş francez înainte de frontiera cu Belgia – o sută de angajaţi vor fi necesari pentru ca respectivele porţi să fie funcţionale. Teoretic trecerea pe sub porţi ar urma să fie fluidă întrucât atât porţile cât şi scanerele de bagaje sunt prevăzute doar să identifice doar explozibili şi arme. Respectivele echipamente au fost recuperate de la Bourget, acolo unde a avut loc până nu demult conferinţa despre climă COP21.

Problema este că dacă de partea franceză sunt instalate aceste porţi şi scanere, niciun control sistematic nu are loc la capătul celălalt. Dacă Belgia pare să se lase convinsă să pună şi ea în funcţiune astfel de instalaţii, Olanda mai ezită iar Germania e ostilă. Nu se ştie din ce motive dar oricum aceste măsuri au un preţ.

Pentru un singur peron, SNCF – societatea de căi ferate din Franţa – e nevoită să investească 2,5 milioane de euro pe an, bani care se duc pe costuri de închiriere şi folosirea manuală a diverselor dispozitive. SNCF şi autorităţile politice franceze prevăd însă pe termen mediu echiparea şi altor peroane cu astfel de dispozitive. Compania naţională investeşte oricum déjà 400 de milioane de euro pe an în măsuri de securitate. Ecuaţia economică devine evident mult mai complexă şi …imposibil de rezolvat dacă cineva şi-ar propune să echipeze toate cele peste trei mii de gări din Franţa şi şi mai multe peroane cu astfel de aparate. In plus, principala federaţie de utilizatori de transporturi se opune filtrajului sistematic a călătorilor la intrarea în gări sau pe peroane. In opinia ei, acest lucru ar încetini îmbarcarea, ar provoca busculade iar oamenii de la cozi ar deveni ţinte uşoare pentru eventuale acţiuni teroriste.

Ca să evite orice polemică, SNCF a lansat deci o reflexie internă privind dispozitivele de securizare a gărilor. Se caută moduri mai puţin invazive de a a-i detecta pe suspecţi : camere de filmat combinate cu analize informatice ale persoanelor cu comportament bizar, camere video termice, şamd. Pentru moment însă nimic nu a fost decis şi toată lumea va trebui să se obişnuiască cu măsurile existente.

Porţi de securitate într-o gară pariziană ca într-un aeroport