Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Filmul "Comoara" realizat de Corneliu Porumboiu întîmpinat cu articole elogioase în Franţa

422794.jpg

"Comoara", un film de Corneliu Porumboiu, pe ecrane în Franta
Image source: 
credit foto: arte.tv

Filmul lui Corneliu Porumboiu "Comoara" a ieşit miercuri 9 februarie pe ecrane în Franţa, fiind salutat de critică şi anunţat ca o remarcabilă reuşită de mai multe ziare franceze importante. Este o ocazie pentru unii cronicari să evoce şi alte nume ale filmului românesc, precum Cristi Puiu sau Cristian Mugiu, care s-au remarcat în Franţa.

"Corneliu Porumboiu sondează istoria modernă a ţării sale într-o fabulă politică burlescă şi plină de subtilităţi", scrie cotidianul Libération. Cronica semnată de Clémentine Gallot are tot ce-i trebuie care să-l incite pe spectatorul potenţial să se ducă să vadă filmul, altfel spus este scrisă pe un ton admirativ, furnizeză cîteva elemente din poveste şi subliniază că acţiunea se petrece într-o Românie marcată în acelaşi timp de comunism şi de o lungă tranziţie complicată.

Tot cotidianul Libération publică un lung interviu cu Corneliu Porumboiu, în care acesta povesteşte geneza filmului dar dă detalii şi despre România de astăzi. La întrebarea dacă în România au loc multe "întîmplări" de genul celei povestită în film, Corneliu Porumboiu răzpunde: "Evident. Aproape toate proprietăţile au fost naţionalizate de comunişti. Iar după revoluţie, timp de foarte multă vreme, legea nu a fost de loc clară în legătură cu aceste bunuri… Procesele prin care se reglementau aceste conflicte erau foarte lungi şi în jurul lor s-a dezvoltat o întreagă economie parazitară şi mafiotă".

Le Monde consideră că dintre toţi regizorii români reprezentînd noul val, Corneliu Porumboiu este cel mai greu de plasat într-o categorie. El este artistul care ştie să denunţe "opacitatea unor noţiuni precum cod, lege, datorie". In filmul "Comoara", mai scrie Le Monde, Porumboiu se joacă oarecum cu spectatorul ca pisica cu şoarecele, fără să definească de la bun început, în mod clar, sensul poveştii.

Le Figaro este de părere că regizorul român are "sensul absurdului" şi semnează o fabulă marcată de o "fantezie melancolică", filmul fiind şi o "satiră contemporană".

Cum spuneam, toate aceste aprecieri sunt incitante, un fel de unanimitate critică se degajă, în sens elogios, în jurul "Comorii" lui Porumboiu, ceea ce este destul de rar în presa franceză.