Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cristian Mungiu cucereşte Cannes-ul cu "Bacalaureat"

afis_baca.jpg

Afisul filmului "Bacalaureat" de Cristian Mungiu
Afisul filmului "Bacalaureat" de Cristian Mungiu

Azi la Cannes a fost din nou « ziua » unui român. A fost prezentată în competiţia pentru La Palme d’or “Bacalaureat”, ultima peliculă a regizorului Cristian Mungiu. Câştigător al premiului suprem la Cannes în 2007, premiat din nou în 2012 pentru scenariu şi interpretare feminină, Mungiu era foarte aşteptat la Cannes. In mod vizibil, cineastul român nu şi-a decepţionat susţinătorii dar nici pe critici.

Multe aplauze, niciun fluierat sau huiduială, câţiva spectatori plecaţi înainte de sfârşit. Aşa se poate rezuma ambianţa la terminarea proiecţiei filmului « Bacalaureat ». Echipa realizatorului Cristian Mungiu urcă astăzi seară pe covorul roşu al Palatului Festivalurilor dar poate fi liniştit de pe acum. Primele critici sunt excelente şi mulţi estimează că unul dintre cei doi români prezenţi anul acesta în competiţia pentru la Palme d’or – Cristian Mungiu şi Cristi Puiu cu “Sieranevada” – ar trebui să ia un mare premiu.

“Bacalaureat” pune în scenă istoria unui medic de provincie din România de azi. Un om cu principii care însă, din motive pe care nu le vom dezvălui, va fi nevoit să le încalce. Pe scurt, Mungiu propune o foarte realistă fotografie a României de azi.

Un film despre relaţia dintre copii, părinţi şi adevăr

La conferinţa de presă de după proiecţia pentru ziarişti, regizorul român a insistat mult pe geneza filmului, ideea, principiul care l-a împins să realizeze această peliculă. « Am vrut să fac un film despre relaţia dintre copii, părinţi şi adevăr. Uneori considerăm că pentru copii e suficient să le propunem un adevăr convenabil, deci special pentru ei. Noi trăim în lumea noastră de adulţi şi copiilor le confecţionăm un alt adevăr ori nu e bine să procedăm aşa. Dacă vrei cu adevărat să le dai o educaţie copiilor tăi, trebuie să ai curajul să te priveşti într-o oglindă şi să-ţi spui : « Ok, am făcut alegeri greşite în viaţă dar trebuie să supravieţuiesc cu ele şi să le vorbesc şi copiilor despre asta ». Vorbesc mult în filmele mele despre anumite alegeri morale pe care le facem. Discursul pe care trebui să-l avem faţă copii noştri ar trebui să fie o problemă pe înţelesul tuturor. E vorba în fapt de puterea şi de voinţa de care avem nevoie la un moment în viaţă ca să privim înapoi şi apoi, să fim siguri că lucrurile pe care le spunem copiilor pot contribui la construirea unei lumi mai bune decât cea pe care am trăit-o noi”.

In sala de conferinţe erau prezenţi şi o parte dintre actorii din “Bacalaureat”: Adrian Titieni, Maria Drăguş şi Mălina Manovici. Toţi au fost solicitaţi de jurnalişti, care întreba despre cum se lucrează cu regizorul, care vroia să ştie de ce a fost nevoie de atâtea prize pentru fiecare plan, şamd. Mulţi dintre ziariştii prezenţi în sală au profitat de prezenţa lui Cristian Mungiu ca să afle noutăţi şi despre cinematografia din România, ce merge şi ce nu merge şi de ce:

Mungiu: “Pentru mine publicul românesc contează foarte mult”

“In cazul producţiei, lucrurile merg bine. Există de exemplu chiar acum aici în competiţie filmul unui tânăr regizor, primul său lungmetraj, şi ăsta e semnul că avem un sistem de finanţare care le permite oamenilor să facă filme cu bugete mici. Ce nu merge însă în România este reţeaua de cinematografe, sistemul de distribuire a filmelor. Nu mai există ca pe vremuri săli cu ecrane individuale, cu un singur mare ecran. Aşa s-a pierdut obiceiul de a merge la filmele de autor, un pic mai complicate. Există în schimb în România multe multiplexuri dar acolo nu faci niciodată alegeri personale. Acolo mergi cu prieteni şi se merge la filmul cel mai popular. De aceea, chiar dacă mergem şi noi în multiplexuri cu filmele noastre, nu avem niciodată public mult. Ar trebui să investim puţin în educaţia tinerilor. Eu personal am ales să facem aşa cum am mai făcut pentru ultimele două filme şi anume luăm o caravană şi mergem cu ea prin ţară ca să arătăm filmul acolo unde nu mai există cinematografe.

Am dorit să prezint publicului românesc “Bacalaureat” în acelaşi timp cu premiera de la Cannes. Nu am găsit însă la Bucureşti o sală mare de cinema. Am fost deci nevoit să închiriem sala partidului comunist – adică Sala Palatului – o sală cu 3 sau 4 mii de scaune şi am adus tot echipamentul necesar din Germania. Fac acest lucru pentru că pentru mine publicul românesc contează foarte mult, continui să fac filme în România pentru că cunosc bine realitatea de acolo şi vreau, ca regizor, să vorbesc despre lucruri pe care le cunosc bine. Pentru asta îmi trebuie însă şi un public românesc şi de aia vreau să le dau posibilitatea să vadă filmul meu ».

Cei mai norocoşi dintre români, în special deci bucureştenii, vor putea privi “Bacalaureat” în această seară la Sala Palatului. Restul vor trebui să aştepte “caravana cinematografică” a lui Cristian Mungiu....

Cristian Mungiu cucereşte Cannes-ul cu « Bacalaureat »